Sv: Å inkludere innvandrere
Det spørs vel litt hva man legger i å inkludere. Mitt inntrykk er at de fleste nordmenn gjerne inkluderer innvandrere, men det krever at innvandrerne selv ønsker å bli inkludert.
Jeg oppfatter at innvandrere ofte ikke ønsker å bli verken integrert eller inkludert. De ønsker å bevare sin tradisjon, religion og kultur, og ønsker derfor ikke for nær kontakt med nordmenn.
Hvis man tenker i forhold til private, sosiale ting, så er vel de fleste av oss sånn at vi inviterer familie og venner. Ikke nødvendigvis alle bekjentskaper. Vi drar et skille mellom bekjente og venner, og for kanskje også de fleste tar det tid før nye bekjente kan plasseres i venne-kategorien.
Kanskje er det her en del innvandrere føler det er vanskelig? At de hadde forventet å bli behandlet som venner fra starten, og opplever "bekjentskaps-kategorien" som en avvisning?
For meg rent personlig så blir problemstillingen "inkludere innvandrere" noe oppkonstruert. For jeg skiller faktisk ikke på folks opprinnelse. Jeg blir kjent med nye naboer, arbeidskolleger, foreldrene til mine barns lekekamerater, osv, og noen av dem finner man tonen med og blir omgangsvenner med, andre forblir man på høflig avstand med. Sånn er det jo bare. For meg ville det vært svært kunstig om jeg skulle ta meg på tak for å behandle innvandrere annerledes enn alle andre.
|