Vis enkelt innlegg
Gammel 28-09-13, 19:29   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mobilfri skole?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vil det innebære forbud mot å ha med mobil totalt sett?

Det ville jeg syntes var vanskelig. Ofte vil man jo dra et annet sted enn hjem, og da kan det være veldig praktisk å kunne ha den med.

Nei, de kan selvsagt ha med mobiltelefonen for bruk før/etter skoletid. Eller altså. Det er iallfall det jeg har tenkt. Vi har ikke kommet så langt at vi har sett på akkurat hvordan det eventuelt skal gjennomføres.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vi har mobilfrie timer, det fungerer sånn passe. I pauser har de tilgang til trådløst nett og der sitter de da foran hver sin mobil og glor inn i den, ikke spesielt sosialt. Jeg tror ærlig talt ikke vi makter å ta opp kampen mot dette, vi kan ikke slå av nettet, heller.

Ja, de er helt fascinerende hvor lite sosiale enkelte grupperinger er. De snakker ikke med hverandre sånn helt på ordentlig, de bare står og henger og glor ned i hver sin mobil, eventuelt så snakker de sammen om noe som en viser frem på mobilen. Nå når jeg har begynt å legge merke til dette er det helt sykt hvordan de ikke ser ut til å klare å ha mobilen engang 1 cm unna seg i friminuttene.

Det med at vi ikke vil orke å ta kampen er et av argumentene mot å gjøre det. Det er en skole i nærheten som nylig har innført dette, og den ene jeg har snakket med sier at det ikke er så vanskelig. Noen vil jo alltid lure oss, men sånn er det med alt uansett. Vi lar jo ikke elevene røyke på skolen selv om vi vet at vi ikke klarer å følge det opp til enhver tid. På den nevnte skolen kan elevene levere inn mobiltelefonene på begynnelsen av dagen og få de tilbake på slutten av dagen. De som blir tatt med mobil får den ikke tilbake uten at en forelder kommer og henter.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Vi har også mobilfrie timer. I tillegg er ikke nettverksnøkkelen tilgjengelig for elevene og dermed har de ikke trådløst nettverk på skolen.

Elevene våre har heller ikke koden til nettverket, så de bruker bare 3G. Sånn jeg ser det nå er mobilbruken i timene det minste problemet. I mine timer får de bruke mobil som kalkulator og musikkspiller. Men alle elevene har hver sin bærbare pc, som går an å bruke til begge disse formålene, dessuten finnes det jo både ordentlige kalkulatorer og mp3-spillere.

Det er jo selvsagt mulig at den ekstreme mobilbruken vi har sett nå de siste to ukene roer seg når ask.fm ikke er så nytt og spennende lenger.

Vi har hatt flere tilfeller av nettmobbing nå den siste tiden. Både stygge utsagn og bilder/filming av hetsing av mobbeofre. Vi har elever som nekter å dusje i gymmen fordi andre elever filmer, men de tar det ikke opp med skolen så vi har bare hørt rykter om det via folk som kjenner noen som kjenner noen, osv. Selv har jeg blitt tatt bilde av i en time og lagt ut på instagram. Også har vi jo selvsagt et ekstremt iphone-kjøpepress, og tyverier av telefoner. Og som jeg nevnte, de blir så lite sosiale. Jeg er redd vi lager en generasjon mennesker som ikke vil være i stand til å kommunisere med hverandre eller gjøre noe som helst fornuftig uten å ha mobilen i hånda og sjekke alt mulig støtt og stadig.

På den andre siden så jobber elevene ofte med oppgaver som innebærer filming/bilder, noe de bruker egne mobiler til. Endel elever jobber best med musikk på øret, og bruker den som musikkspiller. Så er det jo selvsagt problemet med hvordan vi skal klare å håndheve forbudet. Og til syvende og sist vil vi jo aldri klare å få bukt med ting som skjer på nettet all den tid elevene har tilgang til mobil og pc til enhver tid ellers i døgnet, så kanskje heller fokuset bør ligge på å lære de en fornuftig bruk. Og nå hadde vi egentlig tenkt å ta i bruk en mobil-app i matematikken.