Priser og forbruk
Jeg leste en gang et intvervju i Teknisk Ukeblad (kjent personlighet - husker ikke hvem) som sa at dersom man skal få ned det vestlige forbruket til et akseptabelt nivå for jordkloden kunne man innføre et system som la på avgifter på varer og tjenester ettersom hvor stort miljøfotavtrykk varen eller tjenesten setter. En annen - var det Øystein Dahle tro? - har uttalt at forbruket vårt må ned på 10 % av dagens for at vi skal klare å ta vare på jordkloden.
Dette ville altså føre til at materielle ting blir veldig dyre, mens tjenester blir billigere. F.eks. ville nye klær bli "dyrt", mens å reparere klær ville bli "billig". Nye hagemøbler ville bli dyrt, hagearkitekt ville bli billig. Også videre. Som filosofi synes jeg det hørtes strålende ut.
Jeg hadde uten tvil vært villig til å gå ned på forbruk dersom det ble normen, dersom det ble tredd ned over hodene våre. Jeg håper at vi i nær fremtid kommer til et punkt hvor det materielle forbruket vårt kommer ned på noe i nærheten av et reellt behov for å leve. Jeg er for svak for forventninger og normer til å ikke kjøpe nye klær regelmessig, f.eks. Dersom mannen i gata gjennomsnittlig har råd til 2-3 tv'er i huset kan tv'er i prinsippet koste 2-3 ganger så mye som i dag, tenker jeg, avgiftsbelagt. Reparasjon derimot kunne være mye billigere enn i dag, subsidiert av de samme avgiftene.
Jeg synes filosofien er svært interessant, og har langt fra nok kunnskap til å kunne si at den ikke ville fungere. Jeg lurer på hvordan slikt ville blitt tatt i mot i befolkningen. Det må være mange som kjenner ubehag ved sitt eget forbruk, tenker jeg. Inkludert meg selv, selv om jeg nok holder forbruket relativ lavt i forhold til hva jeg kunne har gjort.
Veldig rotete innlegg, og helt uten referanser (jeg finner ikke igjen artiklene jeg baserer innlegget på). Jeg er heller ikke så god til å formulere meg som den gjennomsnittlige FP'er, men jeg håper dette leses med litt godvilje.
Hvordan ser dere andre på tanken om å redusere innkjøp til et minimum, kanskje en ny bukse og en ny genser i året, en tv som man beholdt i 10 år (slik som før). En pc, en iPad til hele familien. Sykkelen ville måtte vare i årevis med service og oppshining. Sende ting på reparasjon i stedet for å kjøpe nytt. De fleste vil ønske å ha en kjøkkenhage for å spe på litt. Jeg kunne definitivt like å leve i et slikt samfunn.
|