Sv: Myter om norsk mat og helse
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Hvordan kan denne type landbruk og matproduksjon produsere volum nok til å møte behovet for mat på en global skala?
Skulle gjerne likt å høre hva dere tenker om det.
Jeg syns det er vanskelig å finne klare fordeler ved det ene eller det andre. Noen mener at økolandbruk er for treigt og lager for lite mat til at det er en bærekraftig måte å fø verden på. Andre sier at konvensjonelt landbruk utarmer jorda så mye at det nå finnes massevis av udyrkbar mark. I tillegg har man elementet med skjevfordeling av jordas ressurser. Det er jo ikke slik at det ikke finnes nok mat i verden, det er bare det at vi i vesten har alt for mye av den.
I en kritikk av boka til Geelmuyden sier en forskerfyr fra Universitetet på Ås at vi også må tenke på plantenes egen gift, som de selv lager for å holde unna skadedyr f.eks. Den kan være skadeligere for oss enn plantegifter tilført utenfra. I tillegg har man det jeg kaller "homeopatargumentet"; at økoløgisk dyrket mat tar opp mer av gode mineraler fra jorda. Da kan de også ta opp mer av de skadelige mineraler.
Enn så lenge er min prioriteringsstige som følger: Fairtrade - økologisk - konvensjonelt.
I tillegg prøver jeg så godt jeg kan å kjøpe grønnsaker som er i sesong, både her og i landet de importeres fra.