Vis enkelt innlegg
Gammel 27-10-13, 17:34   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Myter om norsk mat og helse

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hvordan kan denne type landbruk og matproduksjon produsere volum nok til å møte behovet for mat på en global skala?

Skulle gjerne likt å høre hva dere tenker om det.

Jeg syns det er vanskelig å finne klare fordeler ved det ene eller det andre. Noen mener at økolandbruk er for treigt og lager for lite mat til at det er en bærekraftig måte å fø verden på. Andre sier at konvensjonelt landbruk utarmer jorda så mye at det nå finnes massevis av udyrkbar mark. I tillegg har man elementet med skjevfordeling av jordas ressurser. Det er jo ikke slik at det ikke finnes nok mat i verden, det er bare det at vi i vesten har alt for mye av den.

I en kritikk av boka til Geelmuyden sier en forskerfyr fra Universitetet på Ås at vi også må tenke på plantenes egen gift, som de selv lager for å holde unna skadedyr f.eks. Den kan være skadeligere for oss enn plantegifter tilført utenfra. I tillegg har man det jeg kaller "homeopatargumentet"; at økoløgisk dyrket mat tar opp mer av gode mineraler fra jorda. Da kan de også ta opp mer av de skadelige mineraler.

Enn så lenge er min prioriteringsstige som følger: Fairtrade - økologisk - konvensjonelt.

I tillegg prøver jeg så godt jeg kan å kjøpe grønnsaker som er i sesong, både her og i landet de importeres fra.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat