Sv: To spørsmål om å synge i kor
Spørs jo hvor "alvorlig" du vil ha det i koret, om du vil gå i et "kose-kor" eller litt mer "seriøst" kor. Jeg prøvesang for Stavanger Symfonikor som 16-åring, inntakskravet var egentlig 18 år men de ville ha meg med etter prøvesyngingen ( ) og ble plassert i 1. sopran-gruppa, og jeg var med i et par år, før jeg fikk problemer med halsen og permitterte meg og senere sluttet da jeg aldri ble bedre. Det var helt fantastisk å være med, vi hadde konserter med symfoniorkesteret og sang DE verkene, frysninger bare jeg tenker på det. Veldig gøy. MEN, jeg hadde ikke orket å være med i dag, med barn og full jobb og det hele. Vet at mange permitterte seg da de hadde småbarn, for det krevde så mye tid. Var som regel øving 1 gang i uka, men før konsertene var det ofte øving minst en hel uke i strekk, hver kveld. Måtte øve mye på egenhånd også, for vi fikk jo bare utdelt et verk på flere hundre sider omtrent, med tekst og noter og beskjed om å synge dette. Jeg var ikke helt skråsikker på noter den gangen, men lærte det fort og ble mer og mer flink til det.
Kan anbefales om man orker og har tid til all øvingen, det er jyysla kjekt.