Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-13, 11:55   #13
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Fortell meg om Korsika

Elsker Korsika. Det er fantastisk der. Så VAKKERT med turkist hav, hvite strender. Snur du deg vekk fra det glitrende havet ser du blomsterenga og lavendelen som vokser vilt overalt, fantastisk syn: Le Maquis. Enda lengre opp troner de enorme fjellene med snø helt øverst. Det er magisk der. Esler, kuer, villsvin går fritt rundt oppe i fjellene, plutselig må man stoppe bilen for å se på en diger flokk Bukkene Bruse som klatrer seg oppover fjellet og krysser den svingete lille veien du kjører på.

Jeg har vært overalt på hele øya, mange mange ganger (jeg er halvt fransk/korsikansk). Vi bor på Vest-kysten (oppover fra Ajaccio). Men jeg liker Øst-kysten likegodt. Porto Vecchio er fantastisk. Skjønn by med magiske strender rundt (santa Julia lå på en av verdens beste strender-liste). Bonifacio nydelig, men veldig turistifisert. Shopping i Ajaccio, Korsikas hovedstad og Napoleons hjemby. Havna med store cruiceskip og yachter. Calvi er også en flott by. Mye fancy folk, filmstjerner og yachter der også. Men også vannvittig mye historie! Kjøp Lonely Planets guide to Corsica

Mye svingete veier, og jeg som blir lett bilsyk har noen utfordringer noen steder (særlig kystveien mellom Calvi og Porto), men det var verdt kvalmen, for for et syn!!!! Glitrende havet, fjellene. Det er helt utrolig. Man kjører i syden med palmer, og plutselig ser man skitrekket ved Monte Zinto (Korsikas høyeste fjell 2700m). Det er innmari kult.

Nydelig rosevin er det der også

Fordel å kunne litt fransk, men ingen must. De snakker engelsk i de største byene, og de fleste er hyggelige og vil hjelpe til.

Vi flyr nå direkte Oslo-Ajaccio (takk Norwegian!). Før fløy vi Oslo-Paris-Ajaccio. Eller Oslo-Nice-Ajaccio. Har også tatt båten (Corsica Ferries) fra Nice. Tok 4 timer med hurtigbåt. Vi leier alltid bil når vi kommer dit.