Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-13, 23:03   #14
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Interessant. Jeg har ikke det problemet nå, verken med kremfløte eller matfløte, men jeg husker at jeg hadde det tidligere. Merkelige greier. Kan ikke helt skjønne hva jeg gjør annerledes nå, men har andre panner/gryter og annen komfyr, om det kan utgjøre noe. Det interessante er vel hvorfor det klumper seg. Tine svarer følgende på sine sider om hvorfor matfløte skiller seg i varme retter:

Sitat:

Det er riktig at matfløten skiller seg hvis den tilsettes en rett som får for høy temperatur over lengre tid. Matfløte kan småkoke, men skiller seg ved fosskoking. Når man tilbereder f.eks fløtegratinerte poteter stekes de ved høy temperatur over lang tid, dette tåler altså ikke matfløten. Vi anbefaler derfor å tilsette matfløten mot slutten av koketiden og at saus/gryte ikke bør stå å fosskoke etter at matfløten er tilsatt. Vær også forsiktig med å blande matfløte med noe som er syrlig, for eksempel sitron eller eddik. TINE Matfløte er et naturlig produkt og er ikke tilsatt verken konserveringsmidler eller stabilisator.

Ser for meg at klumping henger sammen med dette.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat