Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Det siste er ingen uenig i. Det burde helt klart være sånn at man stiller med blanke ark uavhengig av hvem man er og hvor man er født og hvem man er i slekt med, og at man kun må stå til rette for sine egne handlinger. Dette stemmer bare til en viss grad. Vi er alle del av grupper det føres statistikk på, og som folk har kunnskaper om. Dette hjelper til når man skal møte mennsker fra andre grupper, men det kan selvfølgelig også være feil i og med at statistikk ikke er annet enn statistikk.
Jeg mener likevel at det er forskjell på rasisme og anvendt statistikk. Selv om det faktiske resultatet blir ganske likt for den enkelte vil jeg likevel tro at det er en viss forskjell på å bli håndtert etter "innvandrer fra somalia"-gruppen hvor det gjøres endel grep på grunnlag av statistikk basert på den gruppen og en generell skepsis som kun er der på grunn av hudfarge. Det siste vil også i større grad ramme urettmessig da det også vil omfatte adopterte og innvandrere fra helt andre kulturelle grupper.
Jeg skjønner selvsagt forskjellen på anvendt statistikk og rasisme. På tross av det mener jeg det rasisme og ikke anvendt statistikk når FrP-politikere sier alt fra "få pakket ut" til litt den litt mer omskrevne utgaven av samme utsagn fra Per Sandberg - i forhold til rom-folk.
At somaliske mødre som ber om økonomisk bistand for å forsørge sine mange barn må finne seg i at det undersøkes om alle barna faktisk er hennes og at hun faktisk er eneforsørger før hun kan få slik bistand, det synes jeg er greit - men om hun nektes slik bistand fordi hun er somalier og somaliere per def lyver for å tuske til seg slik hjelp, er rasisme.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|