Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-13, 12:33   #3
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Interessant om inntak av fett og helse

Lodtrækningsstudier, for et supert ord!

Det finnes masse dokumentasjon, men ikke nok som er randomiserte og dobbelblinde og hva nå enn som kreves for at dette skal tas inn i offentlige kostholdsråd. Så det tar nok votter og vinter før det skjer. Jeg tror det vil skje, men jeg forstår at det tar tid fordi det må stilles strikte krav til dokumentasjonen sånn i offentlig sammenheng. (Sverige er forresten på glid, det så vi i kostholdsrådene som kom der nå nylig).

Men for min egen del har jeg funnet den dokumentasjonen jeg trenger, jeg har lest mye de siste par årene. Jeg er overbevist om at omega-6 er inflamasjonsdrivende og unngår det som best jeg kan. Margarin og planteoljer har jeg kastet. Vi bruker smør, kokosolje (hovedsaklig mettet fett) og kaldpresset olivenolje (monoumettet) som jeg aldri bruker til oppvarming.

At mettet fett fra kjøtt er skadelig er jeg ikke overbevist om, det kommer an på så mye. Har de studert folk som spiser kjøtt i form av hamburger fra McDonalds eller kjøtt i form av økologisk fenalår, liksom. Litt satt på spissen, da. Men det er mange ting som spiller inn, sånne studier er utrolig komplisert. Studier som konkluderer med at kjøttspising er helseskadelig basert på intervjuer med folk om hva slags mat de har spist de siste 10 årene stoler jeg ikke på (hvem husker det, liksom).

Jeg er heller ikke overbevist om at omega-3 er så saliggjørende som man skal ha det til, det har kommet studier som ikke viser det og. I første omgang hadde jeg ihvertfall vært kritisk til kilden. (Fiskeoljekapsler er et eksempel på noe jeg aldri ville spist).

Svar med sitat