Sv: Hva tenker du når noen sier de er...
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Ingen spesielle tanker - i utgangspunktet. Jeg er ganske så fordomsfri. Men for diskusjonens skyld så satte jeg opp lista di og gjorde et lite tankeeksperiment. Og det overrasket meg litt at jeg ikke hadde noen spesielle eller sterke følelser rundt noe av det. Men jeg oppdaget også at jeg knytter det mer til folk jeg kjenner som bekjenner seg den ene eller den andre trosretningen. Ikke religionen som "tro" eller "gruppe" - om det ikke hørest helt snodig ut... Lurer på om jeg kanskje er en smule overfladisk siden jeg ikke klarer å se i dybden av de forskellige. Men det er nok bare slik at jeg først ser mennesket og ikke troen de bekjenner seg til. Jeg tror heller ikke at religion og politikk bør blandes. Det kommer aldri noe godt ut av det. Skill stat og kirke er mitt synspunkt. Jeg mener alle må få tro på det de vil. Så kan ekstremistene samles i sine ekstremistland. Men det er en annen tråd (mange ideer til nye tråder etterhvert).
Men til lista:
- Ateist - javel.... kjenner flere som sier de er ateister. Sambo er f.eks. mer ateist enn agnostiker - sier han. Han er ikke bombastisk eller fornekter. Han bare tror ikke at det finnes en allmektig Gud. (På en skole han var ansatt fikk han ikke undervise i "kristendom" som det het da.) Han syns bibelen er "en stilig samlig av bøker" og han har sansen for gammel testamentet. Mange gode historier vi kan lære masse av. Men han tror ikke på det.
- Kristen - har vokst opp med en kristen farmor (som velsignet alle hun traff), og en "gladkristen" tante som aldri presset troen sin på noen. Har gått på søndagsskolen og var med i ungdomsmusikken i Frelsesarmeen (spilte tamburin). Men sistnevnte var vel helst for at jeg var forelska i John Gunnar Akerø (bror til Dan Børge). Etter konfirmasjonen var det andre ting som var mer interessante.
- Muslim - sønn hadde flere muslimske skolekamerater som ofte var hjemme hos oss. Bortsett fra hva de kunne/ikke kunne spise var det ikke noe forskjell på dem og andre unger. Og nå jobber jeg med ei muslimsk dame. Hun får ikke ansvar for pølsekokingen mer (etter et særdeles mislykket forsøk) - men det er hun som bringer temaet på banen om det diskuteres slike ting. Jeg så det siste flyet krasje inn i WTC 11/9, men jeg forbinder ikke det med muslimer. Jeg setter ikke likhetsteng mellom muslimer og terrorister for å si det sånn. Om man leser Koranen finner man mange gode verdier der. Men det er jo tolkingen det kommer an på.
- Buddist. Har en eks. som var/er buddist. Det var spennende i begynnelsen fordi det var nytt og forholdsvis ukjent. Fredelig og mediterende forbinder jeg det mest med. Om jeg skulle "være" noe er det nok dette som ligger nærmest min filosofi.
- Jøde. Tenker på krigen. Holocaust, konsentrasjonsleire. Neste bilde er de ortodokse med hattene og krøllene sine. Men snodig nok sniker Brian seg inn her - fra "Life of Brian". (Jøss, hvor kommer det fra ??) Flinke forretningsfolk sies det. En venninde av meg i USA påstår jøder er bedre elskere enn ikke jøder. Kan ha noe med omskjæring å gjøre sies det. Ikke vet jeg - har ikke prøvd. Klarer ikke helt å forbinde det med dagens situasjon i Israel. Har en venninde som bor i TelAviv. Hun er jøde. Foreldrene flyttet fra Israel til USA en gang på 60-tallet. Hun flyttet tilbake for noen år siden "for å finne røttene sine". Vi snakker aldri om politikk.
- Jehovas vitne. Skolevenninden min som ikke feiret jul elelr bursdag er det første inntrykket. Så vakttårnet - og av alle ting - plommer. Jehovas Vitner i Stavanger har et forsamlingslokale det de før hadde hage rundt. I hagen var det plommer. Og muren rundt ble forsert flere ganger i løpet av høstmånedene.... De som ringer på døra og ikke vil gå.
- Misjonær. Indremisjonen. Barna i Afrika. Annie Skau. Juletrefest i Bethania. Loddsalg på samvirkelaget. "Helvetes pinsler" (som misjonæren påsøndagsskolen truet barna med om de ikke var snille). Jobber med en misjonærdatter og ivrig indremisjonist. Hun samler stadig inn klær til barn i "misjonærland" eller lakner til bandasjer til sykehus i India.
Nå er det sikkert ikke slikt du var ute etter. Og jeg beklager om jeg har tråkket noen på tærne med mine betraktninger. Men det er også alt de er: Betraktninger - sånn litt på avstand. Fra en person uten noen som helst tilknytning til en bestemt religion.
Jo det var akkurat dette jeg var ute etter, nemlig andres erfaringer som gir assosiasjoner og tankespinn rundt disse trossamfunnene.
Kjempe spennende lesing og morsomme erfaringer