Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-13, 13:05   #131
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du "Selfies"?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Likevel: Nå er det ikke lenge siden vi hadde en diskusjon om en viss fotballfrue og påvirkningen hun evt. har på unge jenter med sitt enorme fokus på utseende og jeg synes vi, som godt voksne damer og menn godt kan ta diskusjonen om hvilke signaler vi sender hvis vi stadig legger ut bilder av oss selv på sosiale medier. Gjerne tatt i fugleperspektiv, så ingen ser dobbelthaka og med filter på, slik at ingen ser rynkene. Joda, det er naturlig å ønske å se bra ut på bilder, men ikke pokker om jeg går med på at det ikke handler om et økende fokus på å bli sett og om at andre skal si at vi er peene, eller "pena" da, som det heter.
Jeg synes iallfall det er synd om diskusjonen blir avfeid med at "noen er nå alltid negative til FB" eller den evige Janteloven. Jeg koser meg på Facebook, men for meg er bilder av lørdagsmiddagen med rødvinsglasset og stadige selfies to forskjellige ting.

Jeg synes det å legge ut bilder av seg selv som handler om en situasjon, eller som er morsomme, eller "ærlige", eller på en eller annen måte noe annet enn disse glansede, soft-fokus-bildene - det er en konstruktiv og sunn motreaksjon til det du beskriver. Det å problematisere alt som har med å vise frem hvordan man ser ut, derimot, det tror jeg for det første virker veldig dårlig, og for det andre blir det lett jantete. Selv om man, som du, ikke egentlig i utgangspunktet mener det sånn.

Jeg legger ut bilder av meg selv i ymse sammenhenger for å vise hvordan jeg ser ut i ymse sammenhenger og for de jeg kjenner som ser bildene. (Jeg liker selv å se denne typen bilder av vennene mine, og antar det er gjensidig.) Det er ikke noen "politisk" sak for meg, og jeg mener ikke å fronte noen kampanje, men det er faktisk et poeng (om enn lite og sekundært) for meg at man skal ha lov til å vises (og til å vise frem seg selv!) selv om man er tjukk, over førti, vanligvis usminket og sjelden spesielt fikst kledd.