Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?
Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.
Ja, DET blir jo noe helt annet, selvsagt. Vi tar det ikke så høytidelig altså, men vi pleier å sjekke opp sånn ca. hva personer trenger eller ønsker seg, og ikke bare kjøpe for å kjøpe. Gaver blir kjøpt uansett, men jeg liker å vite sånn noenlunde at mottakeren har behov for det eller ønsker seg det, evt. noe innenfor samme kategori.
Min bror ønsker seg feks. "ting til kjøkkenet", så da blir det noe sånt på ham. Detaljerte ønskelister har vi ikke, som regel. 
Ja, å kjøpe noe man tror folk trenger og liker er jo det som er å legge omtanke i en gave. Men når det kommer de reneste bestillingslister begge veier synes jeg det bikker litt over, da er det ikke gaver lenger, da blir det forretninger. Hvis jeg sier til min søster at jeg ønsker meg en pepperkvern, men det må være en helt spesiell type og farge, og hun ønsker seg en presskanne av en helt bestemt farge og modell, i same prisklasse, så kan vi jo like gjerne gå ut og kjøpe det selv, som å kaste bort penger på porto og gavepapir.
Hvis jeg er så nøye på det at jeg ikke vil la det være opp til giveren å finne en pepperkvern til meg som hun synes er fin, så setter jeg det heller ikke på lista.
Det var bare et eksempel altså, min søster hadde faktisk en veldig søt ønskeliste da jeg spurte (for jeg spør også altså, om de ønsker seg noe spesielt, men krever ingen svar eller lister). Hun svarte "kjøp noe fint" Og det har jeg gjort