Vis enkelt innlegg
Gammel 01-01-14, 13:24   #462
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

1. Per Petterson: Jeg nekter. En perle av en bok!

2. Sally Vickers: The Cleaner of Chartres. Dette var virkelig ingen perle. (da er i såfall jeg et svin) Platt fortelling med endimensjonale personer.

3. Carlos Ruiz Zafón: The Prisoner of Heaven. Tilbake til Barcelona og "Cemetery of forgotten books". Deilig.

4. Jane Austen: Emma. Du godeste for en samling irriterende karakterer. Men hun skriver godt, da.

5. Shilpi Somaya Gowda: Secret Daughter. Fin roman om India og adopsjon og tilknytning.

6. Erin Morgenstern: The Night Circus. En skikkelig magical mystery-tour. Jeg har veldig veldig lyst til at Le Cirque des Rêves skal dukke opp i mitt nabolag.

7. Aimee Bender: The Particular Sadness of Lemon Cake. Annerledes og fin, om en jente som smaker folks følelser i maten de lager.

8. Terry Pratchett: Snuff. Det er helt fantastisk hvordan han klarer å mikse stor humor og veldig alvorlig tema.

9. Rachel Joyce: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry. En slags roadmovie til fots og i bokform. God bok.

10. Ronnie M.A.G. Larsen: Sommar i Thereses gate. Den begynte fint, men nå kan jeg faktisk ikke huske hvordan den endte.

11. L.M. Montgomery: Anne of Green Gables. På tide å lese Anne igjen, denne gangen på engelsk (tenk at de norske utgavene var forkortet ). Nydelig. Og hurra for at jeg bare har lest første bok i denne omgang.

12. Håkan Nesser: De sørgende. God krim.

13. L.M. Montgomery: Anne of Avonlea. Jeg koser meg.

14. L.M. Montgomery: Anne of the Island.

15. L.M. Montgomery: Anne's House of Dreams. Koser meg fremdeles, men tar en liten Annepause nå.

16. Bjørn Sortland: Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar. Artig liten bok.

17. L.M. Montgomery: Rainbow Valley.

18. John Steinbeck: Travels With Charley. Forfatteren på roadtrip i USA sammen med puddelen sin. Jeg likte boken veldig godt.

19. L.M. Montgomery: Rilla of Ingleside. Siste boken i Anne-serien. Litt trist å være ferdig.

20. Joseph Evans: City of the Fallen Sky. Sci-fi/fantasy for ungdom. Litt mørk, og veldig lesverdig for voksne også.

21. H.K. Fauskanger: Skrinet. Sherlock Holmes i Kristiania, Bergen og Askøy. Artig lesing, men kanskje bittelitt langtekkelig.

22. Kate Atkinson: Life After Life. Ursula fødes og dør, på nytt og på nytt, og vi får innblikk i ulike mulige livsløp. Veldig bra!

23. Robin Sloane: Mr.Penumbra's 24-hour Bookstore. Jeg har en svakhet for bøker om bøker og mystikk, og denne hadde begge deler.

24. Amèlie Nothomb: Fear and Trembling. Om en ung belgisk jente som jobber et år i et japansk firma, og om de absurde kulturforskjellene hun opplever.

25. Maria Semple: Where'd You Go, Bernadette. Om hvorfor og hvordan Bernadette forsvant, fortalt gjennom brev, rapporter og Bernadettes datters notater. Artig.

26. Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga. Kort og intens roman fra Island. God.

27. Shin, Kyung-sook: Please look after Mother. En gammel, dement mor forsvinner fra Seoul hovedbanestasjon. Flere stemmer forteller om livet hennes. Bra, men litt forvirrende fortalt.

28. Beate Grimsrud: En dåre fri. Helt annerledes og helt fantastisk. Må fordøyes.

29. Georgina Harding: Painter of Silence. Om to mennesker i Romania rundt andre verdenskrig. Stillferdig og gripende.

30. Terry Pratchett: Dodger. Victoriatidens London, vi treffer fiktive og virkelige personer og ler og lærer.

31. Tracy Chevalier: Remarkable Creatures. Om to kvinnelige paleontologer i tidlig Victoriatid i England. Litt langtekkelig, men interessant å lese, siden det fortelles mye om den tidens vitenskaps- og kvinnesyn.

32. Ruth Ozeki: A Tale for the Time Being. Fortalt gjennom leseren av en dagbok som kommer flytende i land på en strand i Canada og gjennom forfatteren av dagboken - en ung japansk jente. Sterk historie, og jeg lærer enda mer om Japan.

33. Amanda James: A Stitch in Time. Jeg leste den fordi det var tidsreisning involvert, men den var litt platt. Ukebladsroman.

34. Hans Olav Lahlum: Menneskefluene. Spennende kriminalroman i lukket rom-sjanger. Satt i Oslo på 60-tallet, og til og med med 60-talls språk.

35. Julie Kibler: Calling me Home. Hjerteskjærende om forbudt kjærlighet mellom svart mann og hvit kvinne i Kentucky i 30- og 40-årene, med roadtrip i nåtid som rammefortelling. Fengende, men dessverre litt for ofte klisjepreget.

36. Deborah Harkness: A Discovery of Witches. Hekser, demoner og vampyrer, magi og Oxford og tidsreiser og eldgamle dokument. Liker!

37. Hans-Olav Lahlum: Satelittmenneskene. God krimbok dette også, men for lik den første, og for lett å gjette seg til hvem som var skurker.

38. Deborah Harkess: Shadow of Night. Bok to i trilogien om heksen Diana Bishop. Stort sett satt middelalderen i London, Frankrike og Praha. Liker denne også!

39. Eve Harris: The Marriage of Chani Kaufman. Om et bryllup og flere skjebner i et hasiddisk miljø. Veldig interessant, og klaustrofobisk.

40. Gavin Extence: The Universe Versus Alex Wood. Morsom, trist, underfundig, lærerik og god bok. Coming-of-age-bok litt i Wallflower og Catcher in the Rye stilen.

41. Roy Jacobsen: De usynlige. Full av følelser og intensitet, og likevel lavmælt og nøktern. Jeg likte den veldig godt!

42. Sara Rees Brennan: Unspoken. Lettlest og artig fantasy for ungdom. Jeg leser nok videre om Kami og Jared.

43. Heidi Linde: Agnes i senga. Om Agnes i senga der hun sørger over den bedritne kjæresten som var utro og slo opp. Lettlest og grei.

44. Sara Rees Brennan: Untold. Veldig kjedelig at neste bok ikke er ute ennå. :cliffhanger:

45. Helen Simonson: Major Pettigrew's Last Stand. Veldig engelsk landsbygd. Fordommer, stereotyper som ikke er for klisjépregete, kjærlighet, feelgood.

46. Terry Pratchett: The Amazing Maurice and his Educated Rodents. Hameln-inspirert, morsomt og selvsagt med lure blikk på ulike samfunnsforhold. God avslutning på leseåret 2013.