Sv: Bøker lest i 2013
1. Per Petterson: Jeg nekter. En perle av en bok!
2. Sally Vickers: The Cleaner of Chartres. Dette var virkelig ingen perle. (da er i såfall jeg et svin) Platt fortelling med endimensjonale personer.
3. Carlos Ruiz Zafón: The Prisoner of Heaven. Tilbake til Barcelona og "Cemetery of forgotten books". Deilig.
4. Jane Austen: Emma. Du godeste for en samling irriterende karakterer. Men hun skriver godt, da.
5. Shilpi Somaya Gowda: Secret Daughter. Fin roman om India og adopsjon og tilknytning.
6. Erin Morgenstern: The Night Circus. En skikkelig magical mystery-tour. Jeg har veldig veldig lyst til at Le Cirque des Rêves skal dukke opp i mitt nabolag.
7. Aimee Bender: The Particular Sadness of Lemon Cake. Annerledes og fin, om en jente som smaker folks følelser i maten de lager.
8. Terry Pratchett: Snuff. Det er helt fantastisk hvordan han klarer å mikse stor humor og veldig alvorlig tema.
9. Rachel Joyce: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry. En slags roadmovie til fots og i bokform. God bok.
10. Ronnie M.A.G. Larsen: Sommar i Thereses gate. Den begynte fint, men nå kan jeg faktisk ikke huske hvordan den endte.
11. L.M. Montgomery: Anne of Green Gables. På tide å lese Anne igjen, denne gangen på engelsk (tenk at de norske utgavene var forkortet ). Nydelig. Og hurra for at jeg bare har lest første bok i denne omgang.
12. Håkan Nesser: De sørgende. God krim.
13. L.M. Montgomery: Anne of Avonlea. Jeg koser meg.
14. L.M. Montgomery: Anne of the Island.
15. L.M. Montgomery: Anne's House of Dreams. Koser meg fremdeles, men tar en liten Annepause nå.
16. Bjørn Sortland: Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar. Artig liten bok.
17. L.M. Montgomery: Rainbow Valley.
18. John Steinbeck: Travels With Charley. Forfatteren på roadtrip i USA sammen med puddelen sin. Jeg likte boken veldig godt.
19. L.M. Montgomery: Rilla of Ingleside. Siste boken i Anne-serien. Litt trist å være ferdig.
20. Joseph Evans: City of the Fallen Sky. Sci-fi/fantasy for ungdom. Litt mørk, og veldig lesverdig for voksne også.
21. H.K. Fauskanger: Skrinet. Sherlock Holmes i Kristiania, Bergen og Askøy. Artig lesing, men kanskje bittelitt langtekkelig.
22. Kate Atkinson: Life After Life. Ursula fødes og dør, på nytt og på nytt, og vi får innblikk i ulike mulige livsløp. Veldig bra!
23. Robin Sloane: Mr.Penumbra's 24-hour Bookstore. Jeg har en svakhet for bøker om bøker og mystikk, og denne hadde begge deler.
24. Amèlie Nothomb: Fear and Trembling. Om en ung belgisk jente som jobber et år i et japansk firma, og om de absurde kulturforskjellene hun opplever.
25. Maria Semple: Where'd You Go, Bernadette. Om hvorfor og hvordan Bernadette forsvant, fortalt gjennom brev, rapporter og Bernadettes datters notater. Artig.
26. Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga. Kort og intens roman fra Island. God.
27. Shin, Kyung-sook: Please look after Mother. En gammel, dement mor forsvinner fra Seoul hovedbanestasjon. Flere stemmer forteller om livet hennes. Bra, men litt forvirrende fortalt.
28. Beate Grimsrud: En dåre fri. Helt annerledes og helt fantastisk. Må fordøyes.
29. Georgina Harding: Painter of Silence. Om to mennesker i Romania rundt andre verdenskrig. Stillferdig og gripende.
30. Terry Pratchett: Dodger. Victoriatidens London, vi treffer fiktive og virkelige personer og ler og lærer.
31. Tracy Chevalier: Remarkable Creatures. Om to kvinnelige paleontologer i tidlig Victoriatid i England. Litt langtekkelig, men interessant å lese, siden det fortelles mye om den tidens vitenskaps- og kvinnesyn.
32. Ruth Ozeki: A Tale for the Time Being. Fortalt gjennom leseren av en dagbok som kommer flytende i land på en strand i Canada og gjennom forfatteren av dagboken - en ung japansk jente. Sterk historie, og jeg lærer enda mer om Japan.
33. Amanda James: A Stitch in Time. Jeg leste den fordi det var tidsreisning involvert, men den var litt platt. Ukebladsroman.
34. Hans Olav Lahlum: Menneskefluene. Spennende kriminalroman i lukket rom-sjanger. Satt i Oslo på 60-tallet, og til og med med 60-talls språk.
35. Julie Kibler: Calling me Home. Hjerteskjærende om forbudt kjærlighet mellom svart mann og hvit kvinne i Kentucky i 30- og 40-årene, med roadtrip i nåtid som rammefortelling. Fengende, men dessverre litt for ofte klisjepreget.
36. Deborah Harkness: A Discovery of Witches. Hekser, demoner og vampyrer, magi og Oxford og tidsreiser og eldgamle dokument. Liker!
37. Hans-Olav Lahlum: Satelittmenneskene. God krimbok dette også, men for lik den første, og for lett å gjette seg til hvem som var skurker.
38. Deborah Harkess: Shadow of Night. Bok to i trilogien om heksen Diana Bishop. Stort sett satt middelalderen i London, Frankrike og Praha. Liker denne også!
39. Eve Harris: The Marriage of Chani Kaufman. Om et bryllup og flere skjebner i et hasiddisk miljø. Veldig interessant, og klaustrofobisk.
40. Gavin Extence: The Universe Versus Alex Wood. Morsom, trist, underfundig, lærerik og god bok. Coming-of-age-bok litt i Wallflower og Catcher in the Rye stilen.
41. Roy Jacobsen: De usynlige. Full av følelser og intensitet, og likevel lavmælt og nøktern. Jeg likte den veldig godt!
42. Sara Rees Brennan: Unspoken. Lettlest og artig fantasy for ungdom. Jeg leser nok videre om Kami og Jared.
43. Heidi Linde: Agnes i senga. Om Agnes i senga der hun sørger over den bedritne kjæresten som var utro og slo opp. Lettlest og grei.
44. Sara Rees Brennan: Untold. Veldig kjedelig at neste bok ikke er ute ennå. :cliffhanger:
45. Helen Simonson: Major Pettigrew's Last Stand. Veldig engelsk landsbygd. Fordommer, stereotyper som ikke er for klisjépregete, kjærlighet, feelgood.
46. Terry Pratchett: The Amazing Maurice and his Educated Rodents. Hameln-inspirert, morsomt og selvsagt med lure blikk på ulike samfunnsforhold. God avslutning på leseåret 2013.