Sv: Boktråden med en post for hver bruker - 2014
Jeg er med. Får se om jeg faktisk leser noe i år, i fjor leste jeg altfor lite.
1. A storm of swords av G.R.R. Martin.
Denne boka har jeg brukt fryktelig lang tid på. Det er en veldig bra bok, jeg elsker språkstilen og skildringene og de tørrvittige betraktningene, men blir så forbanna/lei meg/sliten av at han må ta livet av mine yndlingsfolk hele tida. Eller nesten gjøre det. Jeg trengte jo traumebehandling etter hvert kapittel på slutten der. Derfor har det blitt noen pauser. Likevel sluttet det så spennende at jeg allerede er i gang med neste bok.
2. Hvis noen ser meg nå av Benedicte Kroneberg Meyer.
Fin og medrivende bok om å finne seg sjæl. Likte denne.
3. Kunsten å prokrastinere av John Perry.
Denne kom seg ikke helt i mål, typisk nok , men det aller meste var utrolig vittig. Kapittelet om horisontal organisering: 
4. Moskva av Øystein Runde og Ida Neverdahl (tegneserie).
Ingen höjdare.
5. Opptegnelser fra Jerusalem av Guy Delisle (tegneserie).
Virkelig en av de bøkene hvor forfatteren får sagt veldig mye uten å si så mye. Anbefalt lesning, tankevekkende. Fikk lyst til å lese bøkene hans fra Shenzhen og Pyongyang også.
6. A modern witch av Deborah Geary.
Meh. Jeg har til gode å finne chick lit jeg virkelig liker, og dette var rett og slett chick lit med hekser. Lettlest og greit nok, men akk, så forutsigbart og språklig platt.
7. Shoppingfri av Irina Lee.
Interessante tanker, jeg kjente meg overraskende mye igjen.
8. Un Lun Dun av China Miéville.
Begeistrende urban fantasy! Denne skulle jeg ønske at jeg hadde lest som tenåring. Her spilles det på en mengde klassiske verk innenfor fantastisk litteratur, og de vris og vrenges på innenfor et univers som er herlig steam punk. Jeg skal absolutt lese flere bøker av denne forfatteren.
9. Slik blir du superrik av Mímir Kristjánsson.
Lettlest og forsåvidt interessant, men litt mye utenompjatt.
10. Statsministerboka av Einar Økland
Fnis. Fryktelig søt, i stil med Kongen din.
11. Made in Karasjok av Henry Bronken
Alle trenger ikke å skrive om eget liv, spesielt ikke hvis man har et ganske normalt kjedelig liv. Rett og slett.
12. Odinsbarn av Siri Pettersen
Dette var boka si! Utrolig lettlest, medrivende og engasjerende. Denne likte jeg virkelig godt, og håper på en oppfølger.
13. Hvorfor hopper jeg av Naoki Higashida
Denne kommer jeg til å tenke på i lang tid fremover. Imponerende arbeid av gutten.
14. Å holde pusten av Agate Oksendal Kaupang
Sterk historie, godt fortalt.
15. Gruppa av Anna Fiske
En av de fineste tegneseriene jeg har lest. Voksentegneseriene til Anna Fiske er noe helt for seg selv, og jeg har fortsatt Danse på teppet kanskje aller høyest på tegneserieromanlista.
16. Friedland av Jens K. Styve
Denne boka kunne vært en av de litt merkelige bygde-action-filmene. Helt ålreit, til tider morsom.
17. Etter fødselen av Johanna Grønneberg Mesa
Meh. Så mye har ikke mødre til felles.
18. The Eyre Affair av Jasper Fforde
Av en eller annen grunn liker jeg ikke å lese disse på papir, og syns ikke at det går noe fort. Men som lydbok digget jeg den, så endelig ferdig, etter flere års arbeid. 
19. Jingo av Terry Pratchett
20. The fifth elephant av Terry Pratchett
21. Witches abroad av Terry Pratchett
22. A lion in the valley av Elizabeth Peters
Nå tror jeg kanskje jeg har fått nok av Amelia Peabody.
23. Sofia av Sigrid Merethe Hanssen
Denne leste jeg ferdig, i ren vantro over at det går an å skrive en bok som er så gjennomført stillestående og uinteressant. Jeg trodde det ikke, men det gikk visst.
24. Anja + Gro = Mio av Anja og Gro Hammerseng-Edin
Litt ustrukturert bok, men ok lesestoff, fint at den fins.
Sist redigert av Luftslottet : 30-06-14 kl 10:20.
|