Sv: Bytter du gaver?
Nei, jeg gjør vel i grunn ikke det. Bytter klær hvis det er feil størrelse (gjelder i hovedsak barna), men lite annet. Hvis jeg får to like bøker bytter jeg den ene, men om jeg får ei bok jeg ikke egentlig ønsker meg bytter jeg den ikke. Får heldigvis lite pynteting, men bytter ikke når jeg får det. Jeg er litt dum på det der, for jeg blir ikke fornærmet om andre bytter det jeg gir til dem. Er ganske nøye på at det er byttelapp på det jeg gir. Unntak for de som bytter alt de får, alltid, da ser jeg ikke hensikt i å gi gaver lenger og reduserer innsatsen min for å finne noe bra. Jeg kjenner noen få som stort sett ikke beholder noen gaver de får til jul og bursdager - og som driver heftig bytting og nærmest butikk i romjulen (får gjerne tilgodelapp på det de har fått og som er kjøpt til full pris, og så kan man kose seg på salg), og da blir jeg litt motvillig til å gi penger også, for det hele bærer mer eller mindre preg av en innsamling. (Vi snakker om voksne, ikke barn og unge som jeg har større forståelse for at de ønsker seg penger.)
|