Sv: Tips for Berlintur
Reichstag og kuppelen der er verd å få med seg, men krever at du søker på forhånd om å komme inn.
Det er veldig enkelt når du har dokumentet som du får ved å søke her: https://visite.bundestag.de/BAPWeb/p...ingRequest.jsf
Kuppelen er utrolig flott og utsikten derfra er også nydelig. Man må gjennom sikkerhetskontroll før man kommer inn, men etter at de innførte forhåndsbooking så er det ikke lange køer slik det var tidligere og sikkerhetsgreiene går kjappere. Man må ha med pass.
Bernauer Strasse er et fint sted for å se på rester av muren i ganske autentiske omgivelser. Der har de også bevart vakttårn og har minnested for dem som ble drept ved forsøk på å passere.
Fine kafeer og små koselige spesialbutikker finner du i de svært hyggelige gatene i Prenzlauer Berg.
Vil du se slott og sånt er Charlottenburg slott ganske fint og har kunst og stort parkområde. Ellers er Potsdam stedet å reise for slott og sånt.
Teknisk museum er enormt hvis man liker denslags. Der er det bilsamling som man kan bruke hele ferien på om man gidder og er interessert.
Naturhistorisk museum er fantastisk for nerder som meg med gedigent dinosaurskjelett og andre kule greier.
Museumene på Museumsinsel er også verd et besøk. Der er det både kunst og historiske samlinger.
Holocaust-minnesmerket ved Brandenburger Tor er verd et besøk.
Jeg har hørt at DDR-museet er verd besøket.
Vi besøkte Computerspielmuseum, som ikke er spesielt stort og mest interessant for de som nerder på sånt. Ikke noe jeg anbefaler til hvem som helst, men kult nok for entusiaster.
Å vandre langs KU-damm og Unter den Linden er en opplevelse i seg selv synes jeg.
Det er mange bra steder å spise. Vi hadde ikke så stort matbudsjett på turen og jeg reiste alene med sønnen. Han bestemte stort sett mat.
Vi spiste på en veldig hyggelig gresk restaurant på Kudamm med enorme porsjoner og veldig god stemning.
Det er restauranter over alt.
Avstandene er som sagt store og om dere vil se mye må dere bruke kollektivsystemet aktivt. Skal dere bruke tid på å gå mellom vil dere ikke rekke over noe særlig. Buss og trikk kan være langsomme greier når den verste trafikken står på. S-bahn og U-bahn er effektivt. Planlegg dagene ut i fra byens geografi. Da får du mest igjen.
|