Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-14, 17:22   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

For meg handler det heller ikke om periodene med arbeidsfri i seg selv, men om at årsaken til at vi har dem er at vi ellers ikke rekker over arbeidet ellers i skoleåret.

Det store problemet for meg hvis KS får det som de vil er rettingen. Som språklærer i vgs har jeg mye av den, og det er først og fremst den jeg tar utenfor såkalt "normalarbeidstid", samt noe planlegging.

Jeg er som oftest på jobb 7-8 timer hver dag, og innenfor denne tida får jeg vanligvis tid til
- undervisning
- dokumentasjon (føring av fravær, karakterer og merknader, generering av varsel)
- møter
- samarbeid med andre lærere
- kontaktlærerarbeid

Hvis det ikke er for stort trøkk med møter og kontaktlæreroppgaver rekker jeg over forberedelser og planlegging, men det må jeg noen ganger gjøre ferdig hjemme på kveldstid og i helger. Retting har jeg normalt ikke tid til å gjøre innenfor 8-16-rammen. Det sitter jeg med hjemme på kveldstid og i helgene. Noen uker har jeg ikke retting, andre uker sitter jeg både 10 og 20 timer ut over de 35-37 timene jeg er på jobb - og sånn skal det jo også være, siden lærerarbeidsåret er komprimert og vi derfor skal ha arbeidsuker på 43 timer over 39 uker og får perioder med arbeidsfri ut over de fire ukene med ferie som kompensasjon. Jeg er 100 % sikker på at ser jeg skoleåret under ett, ligger jeg på minst 43 t/uka i snitt og dekker opp hele årsverket mitt.

Ingen av de oppgavene jeg normalt får unna i den tida jeg er på jobb kan egentlig komprimeres mer enn de er i dag, og det er ytterst lite som går an å gjøre på tidspunkt av året da elevene ikke er på skolen. Så hva skal jeg gjøre da, hvis KS får det som de vil? Det eneste jeg kan utsette på ubestemt tid er rettinga, men det er en veldig dårlig løsning å måtte si til elevene at beklager - norskstilen de skrev i februar kan de få igjen etter påske, når all forskning viser at jo lengre tid det går fra en elev utfører en oppgave til han får tilbakemelding, jo mindre er læringseffekten. Jeg kan heller ikke la være å forberede eller gjennomføre timene mine, jeg kan ikke la være å føre fravær eller sende varsel, og møtene settes opp av ledelsen og er obligatoriske, eller de er helt nødvendige for å kunne samarbeide med andre lærere.

Jeg føler at hele denne konflikten oser av KS sin manglende forståelse for lærernes arbeidshverdag og av mistillit til lærerne som gruppering. Jeg er ikke i tvil om at det finnes enkeltlærere som ikke gjør det de skal og som misbruker arbeidstidsordningen, men det store flertallet gjør det ikke, og likevel mistenkeliggjøres vi alle sammen. Det er fortvilende og demoraliserende.