Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-06, 12:03   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da vel aldri meningen at barnehagene skal få skolepreget matematikkundervisning? De har innført et nytt fagområde som heter Antall rom og form, og jeg oppfatter det som om det skal brukes til å oppmuntre ungenes naturlige bevissthet om og nysgjerrighet på regelmessighetene og systemene og dimensjonene og muligheten til å tallfeste tingene rundt seg. Det kan da vel ikke være snakk om at ungene skal sitte ned med papir, blyant og regnestykker, liksom?

Barnehagene har jo mange andre fastsatte fagområder fra før: samfunn, religion og etikk; estetiske fag; språk, tekst og kommunikasjon; natur, miljø og teknikk; fysisk aktivitet og helse. I vår barnehage er de hele tiden veldig klare på hvilket fagområde de holder på med, men aktivitetene er selvsagt tilpasset alderen og helt basert på lek. De plukker epler som natur/miljø/teknikk-aktivitet, de pynter med bokstaver over hele barnehagen som språk/tekst/kommunikasjon-aktivitet, de fjerner møblene og fyller opp med gymmatter som fysisk aktivitet/helse-aktivitet. Jeg ser da for meg at antall/rom/form vil bli taklet på tilsvarende vis, og er entusiastisk og ikke redd.

(De er kanskje litt uforholdsmessig flinke i barnehagen vår?)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat