Sv: Kunst og håndverk og barn
Nå har jeg fundert på denne siden i går, og sliter faktisk med å skulle "måle" mye av K&H-faget. Jeg syns det er et fag som handler vel så mye om utforskning, opplevelser og refleksjoner som faktiske "ferdigheter". Jeg gir virkelig blaffen i om de er flinke til å tegne eller ikke, men er ekstremt glad for at de får oppleve tankevekkende kunstopplevelser, at de får satt disse opplevelsene inn i en sammenheng, og så utforsket dem selv (de jobbet blant annet mye med Munch i fjor, malte sine egne versjoner, testet ut uttrykket hans i egne malerier, osv.), at de går ut i snøen disse dagene her og etterpå får hjelp og veiledning til å feste dem til papir, samtidig med at de ser på Kittelsens bilder og reflekterer rundt dem.
Jeg klarer ikke å se for meg at barn, dersom de deltar og er aktive, selvsagt, skal kunne "score dårlig" i en sånn K&H-formidling? Eller har jeg misforstått helt?
De strikker, syr og snekrer også, altså, og der er det vel som alltid noen som får det bedre til enn andre, men jeg syns det er en ganske liten del av faget?