Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-14, 16:23   #19
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Går det an å samle oppskrifter/linker i en egen bolk etter hvert?

Det går fint. Bare minn meg på det senere, så kan vi kopiere ut innleggene i en egen tråd. Eller om noen gidder å samle dem i et nytt innlegg, så er jo det penere (og jeg slipper jobben ).

DMs Deilige Scones:

3 dl lyst mel (Har brukt både lys miks og kakemiks)
3 dl grovt mel (havrebrød eller fiberrikt brød-blandingene)
1/2 ts natron
1 1/2 ts bakepulver
2 dråper sitron
Sesamfrø (en dæsj)
Knuste linfrø (en dæsj, ikke for mye for det suger til seg fuktighet)
Litt salt
3 egg
ca 100g smeltet smør (blå soya), eller ca 1 dl olivenolje
1 gulrot raspet oppi
1 liten ss mørk sirup
1-2 dl vann

Jeg blander alt det tørre, har i egg og smør/olje og sirup, rasper gulrot i (finraspen er best, men funker fint på grovraspen også, men da ser man gulroten godt i sconsene). Så heller jeg ca 1 dl vann på, og ser hvordan det ser ut, og så fortsetter jeg å helle på med vann til jeg har en deig som er klissete og våt, men likevel fast nok til å sette ut på bakepapir med skje (som jeg dypper i vann før jeg henter opp, så faller de av med en gang og jobben blir lettere).

Stekes på 230 grader, i 15-18 minutter, alt etter hvor store scones en lager. De skal være gyldne og fine når de tas ut.