Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
Minske mobbing.
Men nå skiller de ikke mellom barne- og ungdomsskolen, og jeg ser heller ikke henvisninger til rapporter om skoleområder, og om det er mobbing generelt, eller spesifikk klesmobbing.
Jeg tenker dog at yttertøy og sko f.eks. kan inngå i slike saker, men tenker de å dekke alt sånt også? Det blir fort dyrt, om det skal være av en viss kvalitet. Om staten eller foreldrene skal dekke dette sies det heller ikke noe om. Men jeg tenker det må være andre måter å angripe slike saker på. Få mobberne ut av skolen. I voksenverden godtas det ikke kontinuerlig plaging på en arbeidsplass. Hvorfor skal barn måtte finne seg i så mye da?
Jeg har null tro på dette for å minske mobbing, ei heller merkepress. Ungene er sammen utenfor skolen også, og på skolen kommer dette bare til å flytte seg til andre produkter, som for eksempel sko, hårpleie, smykker, undertøy, tilbehør osv. Jeg syns det er en unødvendig utgift som de heller kunne brukt på ulike sosiale tiltak i skolen for å få bukt med mobbingen. Når det er sagt er det få andre steder jeg har sett folk så nyrikt opptatt av merkeklær som i Drammen. Jeg tror ikke det var tilfeldig at det var en artikkel om en butikk i Drammen som satte i gang høstens debatt om merkeklær til småbarn.