Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.
Vi hadde barnet vårt på skole med semi-uniformering ett år. Alle klær skulle være i skolefargen, dvs mørkeblått, lyseblått og hvitt. Man kunne velge å kjøpe hvite og lyseblå tennisskjorter og mørkeblå collegegensere med skolelogo, eller bruke andre klær i riktig farge. Jeg syntes ikke det var spesielt fordelaktig på noen måte, ut over det jeg spøkefullt nevnte om å slippe å diskutere antrekket hver morgen, men jeg syntes heller ikke det var noe særlig problem knyttet til det, det var liksom greit nok. Å velge å innføre en slik ordning er selvsagt noe helt annet enn å bare tilpasse seg at det er sånn, så jeg ville nok ikke ha gått inn for det hvis jeg skulle ta stilling som kommunepolitiker eller FAU-medlem, men jeg synes bare ikke det er en så big deal.
Jeg tenker også at det ikke er noen big deal, men hadde kanskje sett fordelen dersom barnet mitt gikk på en skole hvor det var markante subkulturer hvor klesdrakt var en viktig markør. Nå tror jeg ikke det er veldig vanlig her til lands ennå, men det er ganske vanlig i andre land med stor grad av ghettoisering.
|