Vis enkelt innlegg
Gammel 18-02-14, 20:09   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Utdanning kan være mer enn universitetsstudier, og det er det jeg tror hun sikter til. Flere brukerorganisasjoner, og blant annet FO (fag- og profesjonsforbund for 27000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter) har sagt/skrevet/uttalt at utdanning er en (menneske-)rett, og den bør også utviklingshemmede ha.

Generelt er det stopp i opplæring/utdanning til de med utviklingshemning etter videregående. Ingen penger, ingen tilrettelegging, ingen assistenter, få alternative og tilpassede løp. Eller hvertfall lite, og veldig avhengig av kommuneøkonomi. (edit: og jeg skal moderere meg ørlitt, det finnes noe vedlikeholdsundervisning under voksenopplæringa, kommuneavhengig). Med litt flaks er det et godt dagtilbud, men selv det bærer ofte mer preg av oppbevaring enn at man faktisk kan få lov til å lære noe. Altså har mennesker med utviklingshemning lite mulighet til å lære noe mer etter videregående - om de så ønsker det eller trenger det eller har kapasitet til det. For å sette det litt på spissen, men dog.
Og jeg tror nok det er det hun sier, Marte.
Det er forøvrig også svært få tilpassede arbeidsplasser for utviklingshemmede, og det har blitt færre og færre midler til slik tilpasning. "bedre" at de sitter på et dagsenter av noe slag da for uføretrygden sin, enn jobbe i butikk, lager, stall, osv for lønn. (gah jeg blir så sint av dette!)

Også er det litt viktig å skille mellom funksjonshemmet og utviklingshemmet i denne diskusjonen. (fysisk) Funksjonshemmede har en viss lovfestet rett til fysisk tilrettelegging og f.eks personlig assistanse. Utviklingshemmede har ingen tilsvarende lovfestet rettighet. (enda, en endring i reglene om BPA for voksne ble foreslått i fjor, jeg husker ikke om den også gikk gjennom på tampen av året. Men det er lite brukt i denne sammenhengen og fullstendig opp til kommuneøkonomi og hvilke andre tilbud kommunen evt. mener fungerer bedre per i dag. Og det går gjerne lite på utdanning, for å si det sånn)

Sist redigert av m^2 : 18-02-14 kl 20:22.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat