Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede
Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.
Jeg synes vel at mange av disse bedriftene er laget for mannlige aspergere med klare spesialinteresser. Jeg er ikke så sikker på at min datter kommer til å nødvendigvis passe inn i en slik bedrift som voksen. Men jeg håper vel også at det at hun er mer spredt i interesser gjør at hun kan klare høyere skolegang bedre.
Jeg tror vel også at man må finne et alternativ som gjør at personen kan fungere både i jobb og i privatlivet. Jeg leste nylig en bok skrevet av en kvinne med aspergers. Hun skrev at hun aldri kom til å bli rik fordi dersom hun skulle ha en fulltidsjobb og arbeide for å få forfremmelser kom hun ikke til å ha noe til overs til resten av livet sitt. Så det som er viktig er vel å finne en jobb der man gjør ting man trives med, ikke har for store forventninger rettet mot seg og man ikke sliter hodet helt ut etter en arbeidsdag.
Jeg tenker at det uansett er viktig å ha planene klare og passe på at man ikke tar valg som kan forhindre dem i å gjøre det de vil senere. Og forberede masse på overganger i god tid før de skal skje. Jeg pratet med ei som sa at man burde ha en plan klar for utdanning 5 år fremover for disse barna.
Bedriftene ble laget av foreldre som ville gi barna sine en meningsfull hverdag.
Du står selvfølgelig helt fritt til å gjøre noe lignende, eller la være.
|