Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-14, 15:46   #3
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, har vi noen her?

- Er 200 liter en grei størrelse?
- Hvor mange guppy, tetra, eller platy og den slags enkle(?) fisker kan man ha i et sånt akvarium?
- Hva slags vedlikehold snakker vi om, sånn daglig og ukentlig? Fra zoobutikk-karrieren så kan jeg ikke si jeg husker vasking av akvariumene som noen høydar i arbeidsdagen...
- Hva gjør man med et akvarium om man reiser 14 dager på ferie?
- Og akvarium lukter i zoobutikk, men lukter det når man bare har ett akvarium hjemme..?

200 l er flott størrelse! Såpass stort at det ikke må rengjøres for ofte (bedre og mer naturlig miljø) men ikke så stort at det er vanskelig å plassere/håndtere.

Du kan ha en god del fisk i en 200l. men hvor mange er helt avhengig av hva slags akvariesammensetning dere har lyst på. Se på www.akvaforum.no flott side som gir deg svar på alt du lurer på!

Daglig er det kun mating, et par ganger i uka er det greit å dra over glassflatene med skrape. Hvor ofte du må bytte vann (1/3) kommer ann på vannkvaliteten. Hurtigtester er greie nok til hobbybruk, hør i dyrebutikken.
Min 250 l bytter jeg vann på hver 14. dag om sommeren, sjeldnere nå om vinteren. Når jeg bytter vann bruker jeg slamsuger samtidig, vet at ikke alle gjør det, men jeg liker det sånn. Vannet er genialt til potteplanter og tomater. Om sommeren bruker jeg lang hevert og slipper vannet ut av stuevinduet og rett ned i rosebedet.
Utover vannbytter blir det litt lukning, rensing av filter og sånt når det er behov for det. Store kar på 200 l har stort sett ekstern stor pumpe med flere filter, det krever litt trening med montering ect. men det lærer du fort! Bruk akvaforum. Bytting av lysrør må man innimellom, dyre saker. Ellers er akvarie en temmelig dyr hobby. Alle remedier til vannforbedring koster en del, det samme gjør både planter og sand. Sjekk kjøp og slagsider på nett, kan spare mye på det.

Det er helt vesentlig at akvariet ikke står i sollys, da får du
jobben for å si det mildt. Algeveksten kan ta helt av. Plassering er også viktig i forhold tyngde, et fullt stort kar med vann og sand veier mange hundre kilo.

14 dager på ferie har vi aldri gjort, men ei uke har vi vært borte fra våre akvarier, da har tanta mi vært innom og matet et par ganger. Det finnes for som løses sakte opp vet jeg, om hvor godt det fungerer i praksis vet jeg ikke.

Det lukter kun når jeg åpner de store pumpene, litt sumpaktig. I daglig drift er det kun litt summing fra pumpa som høres i stua, på kjøkkenet har jeg et lite kar som ikke lager en lyd. Datteren min sitt durer og bråker veldig, men det plager henne ikke.

Akvarister er skumle folk, de er ofte smittet av "litersyken". Jeg trenger vel ikke si at mannen min krevde skriftlig forsikring om at 5 akvarier er nok?