Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-14, 15:57   #3
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvariumsentusiaster?

Jeg var litt mer entusiastisk for en del år tilbake. Hadde blant annet et 325l akvarium med en diger klovneknivfisk.
Nå har jeg bare to små akvarier som ikke har blitt spesielt godt ivaretatt ... Tror jeg skal kvitte meg med det som ikke er noe fint og prøve å ta litt bedre vare på det jeg beholder.

200 l er en fin størrelse det. Du får plass til en del der.
I følge akvariehåndboken min er det overflatearealet som bestemmer hvor mange fisk man kan ha. Det avgjør nemlig hvor mye oksygen vannet kan ta opp.
For hver 2,5 cm fisk må du ha 75 cm2 med akvariumsplass. Dette gjelder da tropiske akvariefisk.
Men du bør også tenke på hvor i akvariet fisken vil oppholde seg sånn ut du ikke overbefolker bunnen for eksempel.

Annenhver uke bør du bytte ut ca 15% av vannet. Bruk gjerne slamsuger slik at du får fjerne gamle matrester o.l. Det er også lurt å sjekke pH, dH, nitritt, nitrat og amoniakk.
Har du filter med aktivt kull bør du skifte det hver 3. måned. Har du innvendig filter med svamp bør du bytte den noen ganger i året.

Har du et akvarie med tett lokk så lukter det fint lite vil jeg si.

Man får kjøpt feriemat som løser seg sakte opp over tid, men jeg har inntrykk av at det ikke alltid er så bra. Du kan risikere å komme hjem til et akvarie fylt av alger og død fisk ... Men det kan jo tenkes at det er bedre alternativer på markedet nutildags.

Det er lurt å kjøpe planter som ikke er for krevende og ikke trenger veldig mye lys.

Ang. fisk så kan jeg anbefale tigerbarber. De er veldig artige med mye personlighet. De har en tendens til å nappe finner så man bør ha mist 5 stk. slik at de ikke plager andre fisker.
Botiaer(ikke skunkbotia!) er også kule, og holder seg mest nederst i akvariet. De spiser også snegler som kan være et problem.
Av algeetere så liker jeg Otocinclus. De er ikke veldig spennende, men de er små, plager ingen og gjør en god jobb. Amanoreker spiser også alger og er artige småtasser.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat