Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-14, 17:43   #33
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Klassemiljø ER en lærers jobb. Du kan ikke sette bort det til andre yrkesgrupper. Færre elever pr lærer, og mulighet til støtte fra assistenter gir læreren mulighet til å gjøre en bedre jobb. Men man kan ikke hele tiden ta ut "uromomentene" og sende dem på joggetur rundt skolen med en assistent. De trenger også undervisning, og medelevene trenger å oppleve at ikke alle mennesker er helt like. Dessuten kan urolige unger av og til fungere som varselsklokker. Når de ikke lenger klarer å sitte stille, kan det være et tegn på at de rolige barna også trenger en pause. Det er grenser for hvor lenge små unger klarer å fokusere (for ikke å snakke om større unger og ungdommer).

En noenlunde god lærer som får tillit og ressurser til å gjøre jobben sin vil av egen interesse prøve å variere undervisningen og legge til rette for de ulike elevtypene. De har tross alt gått en del år på skole for å lære om akkurat det.

Det jeg tenkte på er at det er noen som lærer mer av praktisk undervisning som foregår f.eks i skogen enn av den samme undervisningen gjort i et klasserom. Jeg har sett et urolig barn som har gått fra å ha det veldig vanskelig i vanlig skole til å ha det mye bedre i en spesialskole som bruker andre læringsstrategier. Som sagt tidligere er det utopi at alle lærer på samme måte.

Jeg har selv en sønn som har slitt mye med at standard læringsstrategi er at man lærer matte best ved å tegne istedenfor ved å bruke abstrakte symboler som tall. Dette er noe en god lærer kan kompensere for innenfor et klasserom, mens de som lærer matte best ved å telle trær eller kongler mens de løper rundt bør ha et annet opplegg.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat