Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?
Jeg er skeptisk til for utførlige skriftlige evalueringer både fordi det tar enormt med tid å utarbeide dem og de har svært begrenset verdi. De fungerer på sett og vis som et karakterskjema også, setter svart på hvitt det alle allerede vet, men som ungen kanskje hadde hatt best av å ikke få så tydelig fremstilt. Jeg synes selvfølgelig det er viktig at læreren har god oversikt over alle elevene sine, god nok til å si noe fornuftig om hver enkelt og til å tilpasse undervisningen til de som trenger det, men for meg er det i grunnen like informativt med muntlige tilbakemeldinger og demonstrasjon av hva de jobber med og læringsmål videre som en svær skriftlig blekke. Jeg synes i og for seg også det er greit å komme til foreldresamtale og bli møtt av "det faglige tror jeg bare vi legger bort med en gang. Dere skal få se et par prøver her, han ligger langt foran der han skal være og vi sliter med å tilrettelegge som før. Men vi har jo noen utfordringer sosialt det er viktig å snakke gjennom". Mye heller det enn en lang evaluering skriftlig som har tatt flere dagsverk å utarbeide for klassen.
Det som ikke er greit er når man føler at ungen ikke blir sett. Hvis man føler at læreren over hodet ikke har fått med seg hva ungen strever med og hva han er god til, når tilbakemeldingene virker masseproduserte og uten egentlig innhold. Da er faktisk lite tilbakemelding bedre på mange måter.