Sv: Er barnehagen deres røykfri?
Jeg jobber i kommunal barnehage, og vi er en røykfri barnehage. Vi har betalt pause, og må derfor være tilgjengelig i pausen. Jeg vet at noen likevel "kjører hjem og henter briller/sko/ren genser/paracet/andreviktigegreier" i starten av pausen, og tar seg en liten en, og ingen sladrer om det. Selv var det ikke noe problem å unnvære røyken da jeg begynte å jobbe, men noen av den eldre garden er veldig opptatt av at "ingen skal komme her og bestemme hva jeg kan gjøre i min egen pause". Jeg synes forøvrig det er forskjell på å ta en halv røyk i starten av pausen, vaske hender godt og ta seg en drops eller tyggis og så sitte drøye tyve minutter uten å røyke før man kommer ned på avdelingen igjen, og å gå ut å ta røykepauser flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Men nødvendig er det slettes ikke. Man klarer i underkant av åtte timer uten røyk, og blir det for gale så kan en heller ta en snus i pausen. Det er lov hos oss, men kun i pausen, ikke sammen med barna. Jeg begynte med snus i pausen, utdvidet til kun snus frem til kvelden, og sluttet å røyke i november. (Ja, og så ble jeg gravid og måtte kutte snusen også, men det var mye lettere å kutte den, enn det var å slutte å røyke da jeg var gravid sist!)