Sv: Høy på sukker?
Jeg selv blir "høy" om jeg får i meg for mye sukker: Skjelven, ukonsentrert, kjennes som om kroppen jobber på høygir samtidig som jeg fort blir vanvittig matt og ekkel i hele kroppen når blodsukkeret synker (raskt) igjen etterpå. Jeg er definitivt potensielt plagsom når jeg er høy på sukker. Og jeg ser at to av barna har like lav toleransegrense for raske karbohydrater som meg. Men da snakker vi mer enn en yoghurt altså. Syltetøy eller brunost på skiva om morgenen gjør dem ikke høye, men vonde og løse i magen (det stiller seg annerledes om de har litt ordentlig mat i magen først). Pølse m/pølsebrød og ketchup, brus OG kake gjør dem høye og ukonsentrerte, den ene tar ikke beskjeder og gjør "alt" for å få oppmerksomhet, tillegg får de en (synlig) kroppslig uro så vi prøver at de drikker vann eller maks litt brus når de er i selskap. Det blir ikke gøy verken for de eller andre når det blir slik så her merkes sukkervirkningen godt samme hva forskningen sier.
(Vennligst ikke siter meg på det jeg har skrevet om egne barn da jeg vil ha muligheten til å slette det siden.)
|