Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-07, 21:22   #16
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Jeg har faktisk et bidrag!

Kylling med røde pesto-rullader

6 porsjoner
Tilberedning: 20 min
Steketid: 20-25 min

6 store kyllingbryst, uten skinn og bein
50 g smør
4 ss rød pesto
12 skiver bacon av ryggstykke, uten svor (jeg bruker vanlig stjernebacon etc)
2 ss virgin olivenolje
1 1/4 dl rødvin
1 3/4 dl varm kyllingkraft
4 ss creme fraîche
salt og pepper

1. Skjær et horisontalt snitt gjennom den tykkeste delen av hvert kyllingbryst, men ikke helt igjennom.

2. Pisk smør og pesto i en bolle, smør så innsiden av kyllingbrystene med blandingen, like mye i hver. Lukk kyllingene tett rundt pestoblandingen.
Flat ut baconskivene med bladet på en bordkniv, svøp så to baconskiver fat rundt hvert kyllingbryst, slik at de overlapper, så kyllingen er helt pakket inn i baconet. (Kan festes med coctailpinner i tre)

3. Varm oljen i en stor sautèringspanne, legg et enkelt lag av kyllingbryst i og sautèr over middels varme i 3 minutter på hver side, til baconet får farge. Hell i vinen og kraften og la det koke opp, mens du hele tiden øser kokekraft over kyllingen. Legg lokk på og la det småkoke i ca 15 minutter, til kyllingen er mør når du stikker i den med en gaffel.

4. Ta rulladene opp av pannen med spalteskje, dekk dem til og hold dem varme. Ha crême fraîche i pannen og la det koke, mens du rører, til sausen har tyknet og er sirupsaktig og glinsende. Smak til med salt og pepper. Hell sausen over kyllingen og servèr dem varme. Pynt med cherrytomater og basilikumblad.

(Det ser litt tjafsete ut, men smaker nydelig!)

Jeg har pleid å servere med tagliatelle til, tar gjerne imot andre forslag til hva som passer til.

Dette er sinnsykt godt, sausen er helt nydelig! MEN - min saus har aldri vært i nærheten av å bli sirupsaktig og glinsende, jeg kan ikke fatte og begripe hvordan den liksom skal bli det.
Jeg prøvde å doble sausen denne gangen, men det var ingen suksess. Sausen ble altfor tynn, i forhold til hva den skal være.

Sist redigert av LilleLeo : 06-04-08 kl 16:28.
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat