Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
Mener du at der man ser at jenter som gruppe velger eller oppfører seg annerledes enn gutter som gruppe så er det utelukkende pga miljø og påvirkning utenfra og at kjønn ikke har noen som helst påvirkning?
Kjempediskusjon!
Jeg er temmelig overbevist om det ikke kan være bare det ene eller det andre, men noen prosentdeling begir jeg meg ikke inn på.
Man kan jo se hvor mye kjønnsrollene har forandret seg på bare noen tiår. Det er jo ikke så mange tiårene siden man ikke hadde noe tro på at menn kunne gi tilstrekkelig omsorg til et barn. Eller at kvinner kunne mene noe særlig vettugt og politikk og krig og fred og sånn.
Og dette med å ønske seg en jente fordi man antar at man vil ha et følelsesmessig nærere forhold til henne og hennes barn enn til en sønn og hans barn, mener jeg er et eksempel på et foreldet syn på hva de ulike kjønnene er kapable til. Her i huset ser vi forandring på kun én generasjon - mannen min (født tidlig på 70-tallet) hadde ikke noe sælig til følelsesspåk da vi møttes (det skyldes nok en blanding av familiekultur og gammeldagse kjønnsrolleforventninger), mens guttene våre snakker om følelsene sine på en så kompetent måte at vi strever med å holde samme nivå selv. Det er så fint å se at dagens gutter og jenter har veldig mye videre kjønnsroller enn bare for ralativt kort tid siden og fremdeles har vi mye å gå på.