Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-14, 23:46   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opprørt. Siden abortloven kom tidlig på 70-tallet har noen på ulovlig vis praktisert reservasjonsrett. Dette har de gjort under regjeringer av mange farger uten at dette har fått noen konsekvenser for dem. Selv etter at de rødgrønne bestemte at det ikke var lov så fortsatte de som før uten konsekvenser.

Nå er et forslag til lov på høring hvor man skal få dette inn i ordnede former. Leger skal få mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinnens rett til abort.

På denne måten vil kvinner vite om en lege har reservert seg og ikke finne ut av det når hun i en veldig sårbar situasjon er hos legen som tilfeldigvis er en lege som har reservert seg.

Ved å skaffe seg kunnskap om hvem som har reservert seg kan man hjelpe mange.

Det som gjør MEG pisse forbanna () i denne saken er at 1) Detter går ut over kvinnen. 2) Helsepersonell HAR reservasjonsrett - alle kan reservere seg mot å utføre og assistere ved inngrep. 3) denne "reservasjonsretten" handler om at leger ikke vil ha noe med kvinner som ønsker abort å gjøre. 4) I praksis betyr denne "retten" eller muligheten at legen unndrar seg å informere kvinnen om inngrepet og å overlevere kvinnens helseopplysninger til sykehuset hvor kvinnen selv begjærer aborten utført. Noe som liksom er en slags kjerneoppgave for en fastlege. Og 5) mange fremtredende Høyre-politikere, slik som Bent Høie og Høyrekvinnene og Heide Nordby Lunde var imot reservasjonsretten helt til man plutselig syntes at dette var en fin sak å la bittelille KrF få bestemme.

Og som helsepersonell synes jeg det er viktig at vi som jobber med slik, tar vare på pasientene våre. I denne saken altså de sårbare kvinnene. Å skulle forholde seg til at man kan treffe en lege som har reservert seg når man er i en veldig sårbar posisjon, burde være absolutt helt unødvendig.

Og hvor skal forresten grensene gå? Skal fastleger kunne reservere seg fra å veilede og sende begjæring, mens apotekansatte må utlevere angrepiller? Hvor skal grensene gå? Hvem skal bestemme hvor grensene skal gå? Hvilke typer helsepersonell skal kunne reservere seg, og mot hva?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat