Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-14, 11:47   #264
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig diskuterer, det bare tvang seg fram et behov om å nevne realfag også. Dessverre tror jeg du har rett i at realfag har kommet i bakleksa. Jeg skriver dessverre, for Norge har et skrikende behov etter realister. Hvis realfag hadde fått høyere status igjen hadde vi kanskje klart å fylle det behovet.

Jeg har helt motsatt inntrykk enn deg. I alle fall blant den yngre generasjonen, og forsåvidt også på politisk nivå. Rundt halvparten av ungdommen velger realfag på videregående, den andre halvparten velger samfunnsfag. Nesten ingen velger språkfag som fordypning lenger.

Det er en stor, stor trend på utdaningssiden at fag skal være "yrkesrelaterte", og at det er status å velge fag som leder til samfunnsnyttige, fortrinnsvis godt betalte, jobber. Så godt som alle "statusstudiene" i dag finner man på teknologi- og realfagssiden, og det snakkes stadig om å legge ned fag som ikke har "samfunnsrelevans". På universitetet i København ar jeg fått med meg at det går en ganske heftig debatt om dette akkurat nå.

"Kunnskap for kunnskapens skyld" har en langt lavere status enn jeg opplevde da jeg var student, og det å ta en utdannelse fordi det er morsomt å lære og viktig å kunne tenke komplekst har en mye dårligere klang i dagens samfunn enn det hadde for en generasjon siden.

Det er i alle fall veldig slik det ser ut fra mitt ståsted i verden, og jeg synes det er en ganske tragisk utvikling. (Selv om jeg synes det er sunt at noen faktisk tenker over hvordan man kan gjøre studenter i kunsthistorie og medievitenskap til relevant arbeidskraft også.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat