Sv: Presset ut av arbeidslivet
Jeg er mamma til en gutt med spesielle behov, og vi har vært "gjennom systemet". Jeg er ikke fagperson, bare så det er sagt.
Jeg antar du er et tilknyttet til et fagmiljø på enten kompetanse-senter, kommunalt, eller på sykehus? Ansvarsgruppe? Hvis dere ikke har det be barnevernet om hjelp til å få til et møte - der vil ting som dette belyses.
De bør være istand til å skrive en attest som 1) beskriver evt diagnose og 2) beskriver hvilke behov sønnen din har for tilsyn/bistand/pleie i hverdagen
Du kan se på å søke:
* PPT/BUP - men det er kun på skolen de evt kan bidra med noe, ikke i hjemmesituasjonen. Evt. kan en vurdering herfra være nyttig i diagnosesammenheng/behovsbeskrivelse. Antar du har kontakt med dem allerede. Eller fastlege/medisinsk instans
* hjelpestønad (se på frambu.no sine sider for å finne ut hvordan du skriver søknad. Ikke se på det diagnoserelaterte der, det er ikke relevant for deg men søknadssidene deres er supre). Det er ingenting å bli rik av, men det blir noen kroner i måneden som hjelper til. Tanken er at det kan gå til å f.eks leie inn hjelp. Du kan fint jobbe 100% selv om du mottar hjelpestønad.
* sjekk forsikringer og se om det ligger noen hjelpestønadforsikring eller noe annet relevant der. Men da er du avhengig av at den over her går gjennom. Si hva du skal søke på, så får du noe som "rimer" innholdsmessig.
* omsorgslønn fra kommunen. Ofte vanskelig å få for barn, og ofte vanskelig å få når det ikke gjelder ganske tunge pleieoppgaver, det varierer enormt fra kommune til kommune. Vanligvis ingenting å bli rik av det heller. En periode da vi bodde i en kommune som ikke hadde noe annet tilbud, løste vi det ved at jeg ansatte en au pair og kommunen lønnet meg tilsvarende hennes inntekt i omsorgslønn. Du kan fint jobbe fullt selv om du mottar omsorgslønn forøvrig.
* sjekk kommunens tildelingskontor eller hva det heter der du bor. Der kan du få informasjon om avlastning og evt. støttekontakt. Hvis dere får innvilget avlastning kan du be om å få den timebasert så du kan bruke den til å ansette noen til å hjelpe deg i hverdagen, framfor en helg nå og da. Du kan også be om ferieavlastning - vanligvis midler tilsvarende en uke så du f.eks kan ta med noen til å hjelpe på feriereise eller sende med noen til å hjelpe på leir el. DETTE er rette instans for å gå videre hvis det er hjelp/assistanse i dagliglivet sønnen din trenger, når barnevernets akuttinnsatsperiode nå ser ut til å være over. Du kan høre om barnevernet kan hjelpe deg inn her, selv om jeg har opplevd at de ikke har den helt store kontakten her vi bor hvertfall.
* Et alternativ er å høre om muligheten for BPA - brukerstyrt personlig assistanse i hjemmet til sønnen din, for å "ramme han inn" ift andre barn. Det er opp til kommunen hvor lett det er å få ift behovet.
* med et barn med spesielle behov kan du be om at han kan få fortsette på SFO etpar ekstra år, lurer på om det er til 6. klase uten at jeg husker for sikkert . Hvis han er typen til at det er greit.
* Du kan evt. søke om transport t/r skolen for han hvis skoleveien er et problem.
Har jeg glemt noe da tro?
Jeg kjenner overhodet ikke diagnosen så kan dessverre ikke gi noen bedre råd ift hvor du skal henvende deg for å få mer hjelp.
Hvorfor er du så mye borte fra jobb på dagtid at ingen vil ansette deg - må du hente han på skolen? eller hente han tidlig?
…
Men som en kommentar - ja, livet som aleneforelder til et barn med spesielle behov og uten noe særlig nettverk rundt er tøft og koster en temmelig heftig innsats 
Sist redigert av m^2 : 21-03-14 kl 21:55.
|