Sv: Lærergjerningen, vol. 3789
Noe av det jeg savner i flere sammenhenger når det snakkes om evaluering er en grundig refleksjon over formålet med evalueringen. Hva skal den brukes til? Hva vil man oppnå?
Får man økt elevers medbestemmelse ved evaluering og hvilke kriterier må det da eventuelt evalueres ut fra?
Jeg synes artikkelen reiser relevante spørsmål, men synes nok den også er litt for negativ til evaluering i seg selv.
Hvis man har en blind tro på at en evaluering kan fange opp sannheten og svaret med store s-er bør man bare gi opp. Evalueringer kan ikke fange opp helhet.
Noen former for evaluering tror jeg likevel kan være nyttig, men det må være veldig bevisst hva man skal bruke resultatene til og ikke minst må det være veldig sterk bevissthet om man man ikke kan bruke resultatene til.
Jeg synes spørsmålet om anonym vs evaluering med navn ikke er så enkelt. Anonymitet er dessuten ikke lett å ivareta om man skal få skikkelige svar heller. Da kan det nesten være bedre å ta det åpent.
|