Sv: Tipser dere?
Jeg tipser så og si alltid på restaurant og cafeer med servering ved bordet. Det skal være elendig service og/eller dårlig mat for at jeg ikke gir noe.
Tipser ikke på cafe hvis jeg må gjøre jobben selv.
Tipser i taxi hvis sjåføren kjører raskeste vei og/eller vi har hatt en hyggelig samtale. Unntak hvis jeg har kjørt kort tur og tipsen ligger i at det blir oppjustert til minstetakst. (den er pt. på 97 kr, og dersom jeg har kjørt for 80 kr gidder jeg ikke tipse mer enn 3 kr, når jeg likevel betaler 17 kr ekstra)
Spesielt hyggelige opplevelser tipses ekstra godt.
Har dog gått på en slags smell i Thailand da vi første kvelden på ett fint hotell tok en helaften i restauranten, med europeiske viner, cognac til kaffen og mange retter mat. Avsluttet med å få bært opp en Chablis på rommet av restaurantsjefen. Siden det var første kvelden, var vi ikke helt vant til thaienes naturlige eksepsjonelt hyggelige væremåte og den gode servicen, og tipset nok litt vel godt. Og siden vi hadde spist og drukket godt, så la vi igjen en aldri så liten formue. Det ble nok tolket litt feilaktig som om vi var stinne av gryn, for resten av ferien fikk vi ekstremt god service og tilsynelatende litt mer oppmerksomhet enn mange andre gjester, selv om vi ikke var i nærheten av å legge igjen like mye penger senere.
Det var jo bare trivelig egentlig, men jeg fikk litt dårlig samvittighet av en eller annen grunn.
|