Sv: Jenter og rosa
Hm. Rosa er bare en farge ja. Og klart småjenter bør få like prinsessedill uten at voksne himler med øynene (nå har jeg sett flere gutteforeldre som himler over spidemangreier enn jentemødre som himler over prinsessetendenser, tvert imot synes jeg ofte prinsessenykker dyrkes, men det kan ha noe med omgangskretsen å gjøre). Uansett, å himle over små barns preferanser er ikke særlig greit uansett hvilken vei de går.
Det jeg synes er mest skremmende med måten man møter småjenter på i så måte er ikke hvordan man forholder seg til prinsesserosaperioden, men at jenter ofte får veldig mye oppmerksomhet på hvor pene de er, hvor pent håret er, hvor pen kjole de har etc etc. Gutter får oppmerksomhet på hva de sier og gjør, sjelden på hvordan de ser ut. (Og om de gjør det omtales de som tøffe). DET synes jeg er en uheldig forskjell som man burde motarbeide med alt man har både for jentenes og guttenes skyld. Begge kjønn trenger å få høre at de er fine, men ingen av dem trenger at det meste av oppmerksomheten går på hvordan de tar seg ut.