Sv: Jenter og rosa
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Men da har det jo ikke noe med fargen rosa å gjøre. Da har det med at man er en pushover som forelder. Det er noe helt annet.
Jeg innrømmer gladelig at jeg ofte synes det er en link mellom "ekstreme" prinsesser og pushover-foreldre. Jeg tenker egentlig ikke over hva barn har på seg før det blir gjort en nummer ut av på den ene eller andre måten. Og da jeg tenker "prinsessebarn" handler det ikke egentlig om en farge, men like mye hva som tillates og unnskyldes og hva slags adferd som går innunder den paraplyen. Som småjenter som nekter å bruke bukse og vil gå i fjellet i sandaler, og etter 300 meter vil snu fordi det er kaldt og de ble våte på bena. :btdt: Eller da bestemor har kjøpt kjempefine olashortser til barnebarna, og jenta vår endte opp med begge to fordi kusinen oppdaget at dette var en slags bukse og ikke et skjørt, og alle voksne lo fordi hun var så gjennomført jente liksom.
Det er kanskje helt feil av meg å trekke inn oppførsel, jeg tror ikke barn blir slik av å få rosa joggesko. Langt derifra. Men, helt uavhengig av farge på klær, jeg tror det er verdt å tenke over forskjellen på å gi ungene ting de liker og å dyrke fram eller forsterke egenskaper som kanskje ikke er så heldige. Poden vår var veldig aktiv og ganske rampete da han var mindre, og spesielt den eldre generasjonen lo ofte og sa at han var så veldig gutt, da var det liksom greit å herje.
|