Sv: Folk som tror de vet alt best! Og har en dårlig holdning mot en
Opprinnelig lagt inn av Natali, her.
Hva vil folk som kommer med slike "råd" på en slik måte?
Hvordan ville du grepet det an om noen sa noe lignende til deg?
Jeg er en person der folk fort tærer på meg, hvis de ikke bidrar med noe positivt. Jeg anser meg selv verdt mer enn at jeg vil godta å bli behandlet slik. Så hvis de ikke er ok, så kutter jeg dem bare ut.
Hvis jeg skulle hobbyanalysert slike personer, så synes maktballansen skjev. De er for trygge i sin stilling, og kan tillate seg å gå ganske langt, for de er trygge på at det ikke vil bli noen konsekvenser av dette. De vil ikke bare gi råd, men de vil at rådene skal bli fulgt. Følger du ikke rådene, kritiserer du dem. Ergo vil de faktisk kunne godte seg hvis du velger noe feil, for 'hva var det jeg sa?'. Noen har også manglende kunnskap og forståelse for andres måter å gjøre ting på, og noen er misunnelige og sliter med å si noe hyggelig om andres valg. Sier man noe hyggelig/positivt til andre er det nesten ensbetydende med så si at andre er bedre enn én selv, og det vil de overhode ikke at noen skal tro.
Om jeg møter på slik 'dumskap' som jeg ville omtalt det som, ville jeg ganske rett på sak stilt spørsmål tilbake om hvorfor de sier noe sånt, og hva de vil oppnå med det? Var jeg i humør hadde jeg nok revet hele argumentasjonsrekka deres fra hverandre. Men det fordrer igjen at man selv står litt trygt i det, og tåler at man får reaksjoner. Men skal du få endring må du starte et sted, og la nok være nok.
|