Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!
Både jeg og søstern min er vokst opp i bunader fra Vest-Telemark (som mormor har brodert all den tid de er fra Telemark), og bestemte oss for at jentene våre skulle få like. Jeg har lenge hatt lyst til å lære å sy bunad, og spesielt denne eller beltestakken, men siden vi bor på andre kanten av landet blir det jo fort vanskelig med bunadkurs av denne typen. Så jeg må benytte meg og lære det av mormor nå som hun skal sy bunaden til niesen min. (Typisk at jeg absolutt ikke har tid akkurat nå, men jeg har bestilt bunadpakken i str 7 år så jeg har litt tid på meg, og eldstejenta kan bruke Maximiliandrakten jeg kjøpte i fjor.)
De første stingene tas i kveld når jeg skal ned til mormor og hjelpe med noe/besøke henne, og så drar vi jo til innerste sognefjorden i påsken så da skal det nok bli råd med tid til håndarbeid 
Fra før av har jeg sydd to guttebunader fra Rogaland, og burde ha sydd en i ett nummer større i år, men tror ikke jeg rekker det før 17. mai (i fjor begynte jeg 4 dager før 17. mai og rakk faktisk å bli ferdig, men da hadde jeg ikke baby i hus så vi får se hva det blir til).

..men disse er det jo bare å sy sammen - det er jo ingen broderier - så dette med jentebunad blir en ny opplevelse for meg.
Sånn cirka slik vil den bli når den er ferdig (minus veske da dette visst ikke fulgte med):

(Bildene er lånt fra Google.)
Vet at det er flere her inne som har sydd bunad før, og tar gjerne imot tips! Nå er jeg jo så heldig at jeg kan spørre mormor (som har sydd et utall bunader), men gode råd er alltid godt Er det noen av dere som har sydd en slik bunad før?
|