Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-14, 10:29   #7
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

IOA: Bunadpakken er kjøpt hos Husfliden i Skien Søsteren min dro fra Oslo og ned dit for å kjøpe en til meg og en til henne. Mye mulig jeg må innom og kjøpe påfyll av garn når vi kjører forbi i juni, vet du om de er vanskelige på å selge dette til noen som ikke går på kurs hos dem? Og det du sier med legg husker jeg fra min egen bunad. Jeg og søsteren min lette febrilsk etter de små bunadene vi husket at vi hadde helt til vi kom på at de faktisk hang i skapet - i nesten konfirmasjonsstørrelse siden de hele tiden er lagt ned (og deler er byttet ut etter hvert) Her blir det en del legg både i forkleet og stakken, og i vesten. Det fulgte med ett stort (150 cm bredt) stoff til stakken, et til forkleet og et nokså drøyt skjøtestykke til stakken, men jeg og mormor mente at vi i første omgang ikke kan montere dette på stakken da det vil bli for tungt for de små jentene å bære så mye stoff, i tillegg til at det blir for klumpete når vi skal ha noen legg helt nederst på en stakk som da hadde blitt grovt regnet 250 cm i omkrets. Vet du om stakken til bunaden til jenta di består av én eller to deler?

Stakken består bare av en del, mener jeg å huske. Jeg kan sjekke nærmere i påsken, da bunaden henger hjemme hos mamma og pappa. Skal se om jeg finner noen bilder av den også. Den vi har er en blåtøysbunad, så stoffet er jo lett i utgangspunktet. Jeg handler en del garn (til strikking) på Husfliden i Skien, og de pleier å være veldig på servicesida der i hvert fall, så det burde gå bra å kjøpe ekstra garn. Det er ikke akkurat noe pulserende handelsliv i Skien sentrum, så de burde være interessert i å selge uansett.