Sv: Sovemedisin til barn med ADHD
Minsten her har kuledyne. En av grunnene til at hun sluttet med medisiner var at hun ikke sove. Hun fikk mye bivirkninger av medisinene og måtte kutte ut det. Vi prøvde melatonin når hun fikk sove på grunn av bivirkninger av medisiner med middels resultat. Jeg har brukt mye tid på å lære henne og slappe av i kroppen på kvelden og sove.
Sånn her foregår det:Jeg legger meg ved siden av henne. Så ber jeg henne legge seg godt til rette og lukke øynene. Fra da av er det ikke lov å åpne øynene igjen. Jeg begynner så og si med lav, rolig stemme: Så begynner vi med hodet og tømmer det for tanker. Tenk på en svart vegg. (Unger og voksne (kan jeg si av egen erfaring) kan ha mange rare tanker som farer gjennom hodet når man prøver å slappe av.) Hvis det er noen tanker som prøver å komme inn igjen så dytt de ut. Tenk deg at tankene kommer som hvite bokstaver på svart vegg. Når en tanke kommer så se den som en tekst som kommer på den svarte veggen. Så står du der og dytter de bort fra den svarte veggen. Mens du tenker svart vegg hele tiden. Når så hodet slapper av, er det kroppens tur å slappe av. Da beynner vi med føttene, slapp helt av i føttene og kjenn at de blir tunge og slappe. Jeg sier noe sånt som at: Må skal foten slappe av, mens jeg samtidig tar på ene foten. Så går vi videre med leggen, knærne, låret, hoftene, ryggen, magen, hendene, armene, nakken, hodet øynene. Med jevne mellomrom minner jeg henne på at hun slappe med hodet også og skyve alle tanker til side. Er hun veldig urolig i kroppen går jeg mer detaljert til verks for da tar det lenger tid for henne å finne roen, da ta vi alle mulige kropsdeler.
Etter å ha gjort dette med henne noen ganger klarer hun lettere å gjøre dette selv og det blir et verktøy hun kan bruke for å sovne selv. Hun elsker at jeg legger meg ved siden av henne og tar "regla" som hun kaller det. Da slapper hun veldig godt av og sovner raskt. Litt omstendig er det men jeg tror det er en god måte å lære seg å slappe av og sovne.