Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kultur
Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.
Skal vi ikke bare droppe å styre med 17. mai, bunader, adventskalendere, jul, barnebursdager og påskeegg? Såvidt jeg kan se er dette elementer i vårt kultur som kvinner tar en uforholdsmessig stor del av ansvaret for. Vi styrer og stresser. Er det verdt det? Er det nødvendig?
Nei, jeg synes ikke man skal droppe styret. Droppe bunader? Har vi blitt så sliten nå at vi ikke klarer å gjøre klar bunader de få gangene de blir brukt i året?
Og nei, vi skal ikke droppe adventskalendere, for mange barn er dette en viktig tradisjon og kanskje vel så viktig som gavene på julaften. Og atter en gang: Nei, jeg synes ikke vi skal droppe å feire bursdager, men man trenger jo ikke legge lista skyhøyt. Pølser, platekake, gele og pinneis funker som bare søren. Det samme gjør melkerull, kjeks og litt smågodt i et påskeegg, alt kan kjøpes på Rema på vei mot kassen.
Og ja: Jeg synes det er verdt det, det er derfor jeg gjør det år etter år.
Når det gjelder 17. mai er det helt klart mer slitsomt å kle seg i bunad enn kjole/dress, men slik er det nå en gang. Om det er for stressende kan man jo la være.
|