Sv: Kvinners ansvar i forhold til å opprettholde tradisjoner i vår kultur
Jeg liker tradisjoner, men jeg liker ikke å styre, dille og ordne og nettopp derfor styres det veldig lite her hos oss. Hvor mye styr er det med bunader egentlig? Vaske skjorte og stryke ja.
Ikke det jeg tenker er en kjempejobb akkurat, men nå står jeg ikke og stryker den i timesvis heller. Utenom det? Ungenes skjorter strykes. Det er sånt arbeid vi deler på. Finklær har ungene stort sett allerede. De er jo i bursdager og lignende hele året og vi kjøper ikke inn antrekk spesielt for 17 mai. Må man det om man har penklær liggende?
Vi bruker hele dagen ute på arrangementer fra morgen til kveld. Ikke noe ekstra å vaske hjemme. Vi lager ikke middag 17 mai og lager ikke kaker med mindre vi sitter i 17 maikomite. Dette spises ute på fellesarrangement.
Jeg jobber 17 mai og vi har korpsbarn. Jeg synes likevel ikke det er mer styr enn en vanlig dag. Det er mye mer gøy enn hverdagene og det er mer stas, men det der med klagingen over alt som må ordnes skjønner jeg meg ikke på.
Noen synes sikkert vi er slappe tradisjonsmessig når vi ikke lager stort selskap hjemme og serverer treretters og pavlova og heller ikke vasker rundt huset denne dagen, men det får så være. Jeg skal sørge for mitt til å formidle tradisjoner likevel denne dagen på en litt annen måte.
|