Sv: Noen som har tips til Japan?
Heldiggris! Bodde i Tokyo i litt over et halvt år på 80-tallet og elsket det. Har desverre ikke vært der siden, og fikk desverre aldri reist noe særlig rundt den gangen eller sett så mange turiststeder. Men jeg kan jo si hva som gjorde mest inntrykk.
I Tokyo er det artig å få med seg fiskemarkedet på Tsukiji - tidlig om morgenen når de har auksjoner. Og så spise helt fersk sushi til frokost på en restaurant der.
Så ville jeg prøvd å ta en tur rundt i området hvor sumobryterne holder til (husker de faktisk gikk rundt i gatene i "bleiene" sine), og få med meg en sumokamp eller fem hvis det er turnering når dere er der.
Ungdommene som viser seg fram på Harajuko er jo et must, også den fine parken på Shinjuko. Ginza og Roppongi er stedene for natteliv og festing, og der kunne man på 80-tallet treffe på vaskete geishaer trippende av gårde på gata.
Jeg ville også besøkt en av de mer tradisjonelle bydelene - for eksempel Asakusa hvor det også er et fint tempel.
Og så spise mest mulig deilig japansk mat hele tiden!
Tokyo disneyworld kan jo være artig for barn - ligger i Chiba, en forstad til Tokyo.
I Yokohama kan du besøke tempelet for gudinnen Gizu - utrolig spesielt! Hun er gudinne for ufødte barn, og i parken rundt tempelet kunne folk plassere ministatuer av gudinnen til minne om aborterte barn eller barn som hadde dødd i mors liv (mener det var slik det var - det begynner å bli lenge siden). Hele parken var stappfull av slike små statuer - noen med små klær på og leker. Et underlig sted...
Ellers i landet må man jo til Kyoto og Nara, og hvis jeg skulle dratt, ville jeg ha prøvd å reise sørover også.
Kan forøvrig anbefale en briljant japansk forfatter(inne): Banana Yoshimoto med bl.a. "Kitchen" og "Amrita".