Sv: Dugnadsånd (barnehage)
Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener det er usolidarisk å kunne betale seg ut av dugnad. Jobben man skal gjøre under dugnaden har helt klart en verdi, en verdi det ikke kan være vanskelig å tallfeste. Slik mange her betrakter dugnad gir meg vibber til sosialisttanker fra etterkrigstiden.
Jeg er også klart uenig med Berglijot her, som misliker "din tid er viktigere enn min tid". Ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det klart at noens tid er mer kostbar enn andres.
Vi har stilt på alle dugnader, og opplever det som bortkastet tid. Det er ikke mulig å ha med guttungen på dugnaden, for da får vi ikke gjort det arbeidet som skal til. Vi synes ikke noe om å bruke en ettermiddag på å feie en uteplass fremfor å tilbringe tid med sønnen vår. I tillegg opplever vi, som him her sier, at det blir mye dilling og kaffedrikking og lite arbeid. Hadde vi betalt 500 kr for å leie noen til å bruke kosten på uteplassen i to timer - ja, da kan jeg ikke se at det skulle gjøre en forskjell for barnehagen.
|