Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-07, 11:59   #12
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som har tips til Japan?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvordan er det å reise rundt sånn språkmessig?

Japanere snakker for det meste dårlig engelsk, men som Tinetoff sier, er det skiltet godt med romanske bokstaver.

Jeg opplevde at spesielt japanske kvinner/jenter ble redde og rett og slett stikker av når jeg spurte om veien o.l., og på T-banen og offentlige bad har jeg opplevd at folk har flyttet seg bort fra meg hvis jeg satte meg ved siden av dem. Men på 80-tallet var mange redde for at kontakt med vestlige kvinner medførte fare for HIV-smitte. Ikke en udelt hyggelig opplevelse å oppleve det som minner om rasisme, men ganske lærerikt å være på den siden av slike relasjoner.

Men stort sett var folk veldig hyggelige og gjorde masse for å hjelpe meg - på tross av sin dårlige engelsk. Man må bare passe på å være så høflig og takknemlig som man kan til en hver tid.

Når det gjelder japansk kunst og slikt, har jeg ikke mye å fare med. Var nok mer opptatt av fest og moro da jeg var der som 20-åring...