Sv: Dugnadsånd (barnehage)
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener det er usolidarisk å kunne betale seg ut av dugnad. Jobben man skal gjøre under dugnaden har helt klart en verdi, en verdi det ikke kan være vanskelig å tallfeste. Slik mange her betrakter dugnad gir meg vibber til sosialisttanker fra etterkrigstiden.
Jeg er uhyre lite sosialistisk, men jeg mener altså at når man mener man betaler seg ut fra en dugnad ved 500 kroner, aner man ikke hvor mye det faktisk koster å leie inn folk til å gjøre en jobb. Da føler jeg at man i liten grad verdsetter den jobben de andre faktisk gjør når de stiller opp.
Jeg synes det er et helt greit alternativ for noen å betale seg ut, det ER jo ikke alle som har mulighet, men at "travle hverdager" er en grunn synes jeg ikke er akseptabelt. Vi har det travelt alle sammen. Da får man jenke det til og heller droppe en trening den uka.
Generelt har jeg størst problemer med det samme prinsipielle som Berglijot reagerer på - nemlig at noens tid er så mye mer verdifull enn andre. De fleste av oss som alltid stiller på slikt gjør faktisk noe for å få det til, det er ikke sånn at slike ting "naturlig og enkelt" føyer seg inn i dagsprogrammet. Jeg fascineres av folk som ikke evner å ha det bittelitt travelt eller hektisk en dag for å få til slikt for eksempel - eller ikke klarer å spise en brødskive til middag denne dagen fordi man ikke rekker å koke poteter. Og da snakker jeg generelt, med erfaringer i RL, ikke ift noen spesielle i denne diskusjonen.
|