Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre
Vi er nok heller ikke kommet dit at ferie kun er hygge og avslapning. I dag har mannen bursdag, og jeg foreslo at vi kunne gå ut og spise sammen (på et antatt barnevennlig sted), men det vil han helst slippe, for han ser for seg at barna vil begynne å sutre over menyen, sitte urolig på stolen, mase og i det hele tatt. Så da kan man jo forestille seg en uke på reise med noe sånt som det. Det er morsomt og spennende og avvekslende, og hyggelig, men særlig mye avslapning er det ikke ennå. Det har jo blitt mye bedre, da. Barna har litt selvinnsikt, da. De vil skrive ukeplan for sommerferien, slik at det blir lettere å fylle dagene med noe annet enn krangling om hvem som skal leke hva.
Men dette er jo totalt sidespor, da.
Jeg var med på utenlandsferier da jeg var 16-18 år. Det var jo kjempespennende, og jeg trengte jo ikke gå sammen med foreldrene hele tiden. Men det er jo forskjellige ting som fenger forskjellige folk, helt uavhengig av alder.
Jeg forstår sønnen i HI meget godt, egentlig. Aller mest ønsker jeg meg hjemmeferie uten mas og kjas.